War on talent? Mensgerichte hr-aanpak als succesfactor

BNP Paribas Fortis
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

27 augustus 2018, 09:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

Digitalisering en een hernieuwde economische groei zorgen ervoor dat onze arbeidsmarkt onder hoogspanning staat. Hoe trekken we nieuwe talenten aan? En hoe gaan we in het digitale tijdperk het best om met ons menselijk kapitaal? Ondernemingen worstelen om de juiste antwoorden te vinden.

HR-expert David Ducheyne helpt organisaties in de uitvoering van hun people strategy. Ook hij merkt dat bedrijven schreeuwen om talent en verwoed zoeken naar de juiste persoon op de juiste plek: “De lijst van knelpuntberoepen lijkt eindeloos. Bedrijven investeren daarom in bijkomende opleidingen om hun personeel nieuwe vaardigheden aan te leren. Ze proberen zo de openstaande vacatures in te vullen.”

David Ducheyne
David Ducheyne

Ducheyne ontwikkelde een nieuwe visie op hr en zet de medewerker als mens centraal. “Zorgt de doorgedreven digitalisering voor jobvernietiging of leidt ze tot jobcreatie? In zulke onzekere situaties hebben bedrijven mensen nodig die bereid zijn om permanent bij te leren. Enkel zo kan je hen op lange termijn nuttig inzetten in het bedrijf.”

Zorgt de doorgedreven digitalisering voor jobvernietiging of leidt ze tot jobcreatie?

De weg van de geleidelijkheid

Een van de sectoren waar de digitalisering zich in sneltempo doorzet is de financiële wereld. Het betekende voor BNP Paribas Fortis bijvoorbeeld dat het zijn hr-beleid op een andere leest moest schoeien. HR-directeur Bert Van Rompaey: “We zijn vandaaag als bank klantgerichter in alles wat we doen: meer transparantie, gemakkelijkere processen en tools op maat van de klant. We digitaliseren en automatiseren onze processen, en doen het dus met minder mensen dan vroeger.”

Lees ook: Klant, medewerker en overheid verwachten dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen.

“We hebben echter voor de weg van de geleidelijkheid gekozen. We hebben in kaart gebracht welke functies en competenties we vandaag hebben, en welke zaken we over 5 tot 7 jaar verwachten nodig te hebben. Zo kunnen we een verfijnde matching maken en zien hoe we mensen kunnen trainen in nieuwe vaardigheden”, aldus Van Rompaey. “We bouwen de brug tussen vandaag en morgen.”

We zijn vandaaag als bank klantgerichter in alles wat we doen.

Managementassistenten zijn een concreet voorbeeld: “We zullen er in de toekomst minder nodig hebben. Maar zij kunnen goed analyseren, hebben oog voor detail en zien vlug de essentie. Die competenties zijn vrij gelijkaardig aan het profiel van een data-analist. Dit is een type voorbeeld van een trainable gap: de kloof tussen beide functies moet in principe makkelijk te overbruggen zijn.”

Bert Van Rompaey
Bert Van Rompaey

Authentieke langetermijnvisie uitbouwen

Die aanpak is geen eenrichtingsverkeer. Bedrijven kunnen ook leren van hun werknemers. “Het maakt in feite niet echt uit welke bijscholing ze volgen. Zorg ervoor dat ze ervaringen opdoen en competenties opstapelen. Gebruik die skills en geef medewerkers de verantwoordelijkheid om hun nieuwe kennis door te geven. Je zal de waardering meteen voelen”, vervolgt David Ducheyne.

Lees ook: Duurzaam beleggen? Rendement en impact gaan hand in hand.

Door de arbeidsmarktkrapte is het bij vele ondernemingen alle hens aan dek voor rekrutering. “Maar mensgericht werken moet ingebouwd worden in het DNA van het bedrijf. Als de conjunctuur dan plots weer minder is, zullen werknemers ook de moeilijkere managementbeslissingen beter begrijpen. Een bedrijfsstrategie zal enkel lukken door een langetermijnvisie over mens en maatschappij te ontwikkelen en die consistent toe te passen”, besluit de organisatieadviseur.

Lees alle artikels over Sustainable Growth