Espoo-oprichter Dries Brys: ‘Ik hoop dat de hype rond Scandinavisch design snel voorbij is’

© Espoo
Stijn De Wandeleer Freelance journalist

Scandinavisch design is de voorbije jaren zo alomtegenwoordig geworden dat de ondernemer achter de Antwerpse designwinkel Dries Brys er een sport van heeft gemaakt om tóch zijn eigen visie te blijven doordrukken. Wij trokken hem aan de mouw voor een gesprek en interieuradvies.

Toen Dries Brys in 2009 de deuren van zijn designwinkel Espoo. openzwaaide, was hij nog maar één van de weinigen op de Belgische markt die goud zag in Scandinavisch design. Ondertussen weten we – understatement – dat de tijden veranderd zijn, want we zijn massaal gezwicht voor alles wat strak en minimalistisch is. Ons behangpapier met drukke bloemenprints hebben we ingewisseld voor hagelwitte muren, onze tapijten vervingen we door een koeienvel.

Dat Espoo. eerder deze maand haar twee winkels kon samenbrengen in één groter pand zal ongetwijfeld iets met dat succes te maken hebben. ‘Al wil ik vooral mijn eigen ding blijven doen’, aldus Brys.

Je hebt Espoo. in 2009 opgestart. Hoe ben je als ondernemer veranderd in die acht jaar?

Dries Brys: Je begint altijd onwetend aan zo’n verhaal. De zaken lopen nooit zoals je aanvankelijk had gedacht. Soms is dat goed, maar soms ook niet. Ik merk vooral dat ik nu beter kan relativeren dan vroeger, en ik hou de concurrentie meer in de gaten. Dat is nodig. Toen we net begonnen, waren we nog één van de eersten die zich met new Nordic design bezighielden. Twee jaar later zag de markt er plots helemaal anders uit. Maar het houdt je ook scherp. Ik ben voortdurend bezig met het zoeken naar manieren om voor te blijven op de rest van de markt, om iets nieuws te vinden.

Hoezo, je kan nu beter relativeren?

Brys: Vroeger was ik veel angstiger om een bestelling te doen als ik niet zeker wist dat ze zich op het einde van de maand zou terugbetalen. In zo’n dingen word je rustiger na een tijd. Kleine zaken waar ik vroeger heel lang over piekerde, vergen nu minder aandacht. Het gaat allemaal vlotter. Ik denk dat ik zelfzekerder geworden ben.

Is jullie visie op design ook hetzelfde gebleven?

Ik merk dat ons buikgevoel ons nog steeds stuurt naar meubelstukken die er Scandinavisch uitzien, maar we willen méér zijn dan dat.

Dries Brys

Brys: Ik denk van wel. Wat ik wel merk, is dat we in het begin veel aandacht vergden aan het controleren van de manier waarop onze meubelen tot stand kwamen. Door die hype rond Scandinavisch design is dat wat, goh ja, verwaterd. Je begint je automatisch meer te focussen op wat verkoopt en wat populair is. Met de nieuwe winkel wil ik terugkeren naar de absolute kern van hoe design ontstaat en de omstandigheden waarin dat gebeurt.

Je begon met Espoo. nog voor de enorme hype rond Scandinavisch design opleefde. Een enorme meevaller of een berekende zet?

Brys: Ik was al enkele keren in Scandinavië geweest. Daar merkte ik op dat de prijs lag tussen wat je in de Ikea vind en wat de high-end designers aanbieden. Ook de manier waarop de meubels er gepresenteerd werden en de gemoedelijkheid errond, vond ik boeiend. Ik dacht dat er in België ook wel een markt voor moest zijn. Dat bleek te kloppen. (lacht)

Maar hypes gaan natuurlijk ook weer over.

Brys: Ergens hoop ik van wel. We hebben twee jaar geleden ‘Nordic design‘ uit onze baseline geschrapt omdat we niet gebonden willen zijn aan die trend. Ik merk dat ons buikgevoel ons nog steeds stuurt naar meubelstukken die er Scandinavisch uitzien, maar we willen méér zijn dan dat.

Hoe ga je dan tewerk bij het selecteren van de merken die je in je winkel verkoopt?

Brys: We beginnen nog steeds vanuit onze eigen smaak. De laatste jaren zijn er heel veel nieuwe jonge Scandinavische merken ontstaan, maar dan zie je vaak dat ze al beginnen met stuks die al bestaan of heel trendy zijn. Daar deins ik altijd voor terug. Ik selecteer op basis van tijdloosheid en merken die trendy stuks combineren met dingen die ze misschien al tien jaar verkopen. Een vriendin gaat ook regelmatig naar Zweden om vintage stuks in haar auto te laden. Die geven we dan ook een plaats in de winkel

Enkele jaren geleden zei je dat je niet gewoon verschillende stijlen wil samenbrengen in je winkel, maar dat het geheel ook nog bij elkaar moet passen.

Brys: Dat is de reden waarom we met Espoo. LAB zijn begonnen. Mensen zitten vaak in de knoei met hun interieur. In de winkel combineren we verschillende stuks op onze eigen manier, en omdat mensen ons regelmatig vroegen om dat bij hen te recreëren hebben we een totaalconcept uit de grond gestampt. We steken restaurants, privéruimten en woonkamers in een nieuwe jas en gaan daarbij aan de slag met zowel nieuwe als oude stuks.

Zijn er interieurtrends waaraan je je nu ergert?

Brys: Ja, de lampen met dunne latjes van berk, daar kan ik me wel aan storen. Eigenlijk tout court alles met berk heb ik ondertussen wel gezien.

Enkele tips van Dries Brys om je eigen interieur naar een hoger niveau te tillen

1. Hou je interieur zeker fris en luchtig. Je ruimte lijkt bijvoorbeeld altijd groter als je meubels kiest met fijne pootjes of opbergrekken ophangt tegen de muur in plaats van ze op de grond te zetten. Handig pluspunt: je vloer blijft vrij waardoor het een stuk eenvoudiger wordt om te poetsen.

2. Gebruik een lichte, zachte kleur of wit als basis voor je muren en leg kleuraccenten in je accessoires en textiel. Kies je toch een meubelstuk in een felle kleur, wat ik overigens zeker wel aanmoedig, hou de rest van je interieur dan sober zodat het mooi tot zijn recht komt.

3. Combineer zeker verschillende stijlen om het geheel niet te eentonig te maken. Een oude kruk past vaak perfect bij nieuwe designstukken aan je tafel dus durf al eens te mixen!

4. planten zijn àltijd een must!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content