Arthur van Rongen, de man achter het vernieuwde Lois: ‘Privé en werk loopt door elkaar bij ons’

- © -

In deze rubriek bevragen we bevlogen ondernemers over hoe ze omgaan met carrière en stijl. Deze week is Nederlander Arthur van Rongen aan de beurt, die als mede-eigenaar en creative director van het Spaanse jeansmerk Lois het heritage label opnieuw elan gaf.

Hoe combineer je werk en privé?

‘Eigenlijk combineer ik werk en privé helemaal, mijn personeel komt bij ons over de vloer en andersom. Ik denk dat het door dat intieme familiaire sfeertje in ons team komt. Zelfs met onze buitenlandse partners is dit het geval. Zo zaten wij in Oslo op de bruiloft van onze agent voor Noorwegen naast het bruidspaar. In Amsterdam begint mijn dag vaak met mijn jongste dochter op de fiets naar de crèche brengen, daarna fiets ik door naar ons atelier dat gekoppeld is aan de winkel in het hartje van de stad.’

Ben je soms bewust offline?

‘Toevallig heb ik net Instagram en Facebook van mijn telefoon gewist. Ik betrapte mezelf soms op het nutteloos staren naar die telefoon en ik wil gewoon graag dat alle aandacht naar mijn gezin gaat als ik thuis ben. Ik zie zo vaak ouders naar hun telefoon gluren, terwijl hun kindjes ernaast zitten. Daarnaast vind ik dat social media zo’n verschrikkelijk vertekend beeld geeft van de maatschappij, alles is opgepoetst en ziet er hetzelfde uit. Ik word daar onrustig van. Voor het werk ben ik wel altijd online bereikbaar, ik vind dat ik dat verplicht ben als ondernemer, er gebeurt voortdurend zo veel…’

Wat is het hoogste dat je wilt bereiken in het leven?

‘Bij Lois voelt het nu alsof the sky the limit is, het moet echter wel leuk blijven. Daarmee bedoel ik: creatief onafhankelijk, iets kunnen veranderen en toevoegen aan de business. Privé droom ik van een heerlijk huis, ergens in de natuur in een warm land, waarin mijn familie en kinderen rondrennen.’

Hoe kleed jij je voor je job?

‘Ik draag altijd een jeans van Lois. Wat ik erop draag, kan nogal verschillen. Laten we het omschrijven als casual en meestal zwart of navy. In de zomer ga ik altijd voor een zwart of wit T shirt.’

Wat is voor jou de ultieme luxe?

‘Die heb ik in februari mogen ervaren toen ik met mijn gezin wakker werd in ons gehuurde huis in Bali, met uitzicht op een vulkaan en rijstvelden. Mijn kinderen konden lekker spelen in het zwembad en ik kreeg elke dag een heerlijke massage, buiten, met dat prachtige uitzicht. Er werd elke dag voor ons gekookt, voornamelijk Indisch. Dat was daarna echt wel weer even wennen, thuis (lacht).

Hoe slaag je erin om voldoening te halen uit je werk?

‘Ik haal élke dag zoveel voldoening uit mijn werk, alleen al als ik zie dat mensen moeite doen om naar de winkel te komen en onze kleding te kopen. Ik word nog steeds blij als ik op straat mensen zie lopen in onze jeans. Ook het zien groeien van onze naam en reputatie is een waanzinnig gevoel, dat zal altijd zo blijven.’

Wat is de beste carrièreles die je ooit kreeg?

‘Dat snel groeien niet altijd goed is, zeker niet voor een merk. Je mag niet de ambitie hebben om de grootste te worden, want een hype zorgt altijd voor een snelle downfall. Ik heb bij grote merken gewerkt waar alles bizar snel groeide, maar een paar jaar later kwamen de problemen. En doe nooit iets voor het geld maar voor de passie en liefde die je er elke dag in stopt en terugkrijgt!’

Partner Content