Wanneer een start-up vervelt tot scale-up, groeit het personeelsbestand vaak van een handvol getrouwen naar vele tientallen medewerkers. Een delicate operatie. Hoe structureert u die groei? En hoe zorgt u dat iedereen achter de waarden van het bedrijf staat?

Zowel de medewerkers die de start nog hebben meegemaakt als de nieuwkomers achter dezelfde bedrijfscultuur krijgen, was de grootste bekommernis van Amandine Coutant, COO bij MySkillCamp.

Uit het magazine
Jef Poortmans

Bedrijven vinden hun bestaansrecht niet langer enkel in winst en aandeelhouderswaarde. Ze moeten ook oog hebben voor de belangen van al wie en al wat betrokken is bij de bedrijfsvoering, van werknemers tot het klimaat. "Bedrijven moeten oog hebben voor hun impact op mens, milieu en maatschappij."

Uit het magazine

Station F gaat er prat op de grootste start-upincubator van Europa te zijn. In hartje Parijs delen duizend start-ups er hun werkplek met kennisinstellingen en giganten als Amazon, Facebook en LVHM. De selectiecriteria voor jonge starters zijn niet min, maar die strenge aanpak lijkt stevig te renderen.

DataNews

De juridische website Jubel.be krijgt de eerste Belgische boete voor het overtreden van de vorig jaar ingetreden cookiewet. De Gegevensbeschermingsautoriteit stelt dat bezoekers niet echt de kans kregen om cookies op de site te weigeren.

Niet-genoteerde Belgische groeibedrijven hebben in 2019 745 miljoen euro opgehaald, een record. Vorig jaar stond de teller op 738 miljoen euro. Dat schrijft De Tijd.

Bruno Wattenbergh, professor aan de Solvay Brussels School of Economics, begeleidt tal van start-ups. Een kapitaalronde is volgens hem bijna een must om een groeibedrijf te worden. Alleen moet die wel plaatsvinden op het juiste moment. Als een kersvers bedrijf niet meteen geld hoeft op te halen, kan het in waarde toenemen omdat de verwatering wordt uitgesteld. Daarom reikt Wattenbergh enkele alternatieven aan.