Parkeren is toegestaan

© GET

Digitale deelplatformen waarmee particulieren en bedrijven hun vrije parkeerplaatsen verhuren aan pendelaars, stads- of evenementenbezoekers schieten als paddenstoelen uit de grond.

Pasha

Met het deeleconomieplatform Pasha kunnen autobestuurders sinds september 2018 parkeren voor de garagepoort van een particulier in Brussel. Bij de app hoort een digitaal signalisatiebord. Geregistreerde garage-eigenaars hangen dat aan hun poort. Bestuurders reserveren de parking, drukken via de app op start en zien hun nummerplaat op het signalisatiebord verschijnen. Zo kan de huurder legaal parkeren voor de poort. De huurders betalen hun parkeerplaats per minuut aan de eigenaar. Pasha wil dit jaar in Brussel vijfhonderd garage-eigenaars aan boord krijgen. Honderd hebben al ingetekend. De gemiddelde opbrengst per eigenaar wordt geschat op 1000 euro per jaar.

BePark

BePark, dat is opgericht in 2011, verhuurt in en rond Brussel parkings van bedrijven en winkels aan bestuurders. De slagboom of het hek van het parkeerterrein gaat automatisch open met de app. Zo kunnen de eigenaars hun vrije parkeerruimte rendabel buiten de werkuren verhuren. Bovendien gaat het vandalisme tegen. Met meer dan 50.000 maandelijkse gebruikers is BePark de grootste speler op de Belgische markt. BePark is met meer dan 250 parkeergarages sterk aanwezig in België en Frankrijk. De komende jaren wil het uitbreiden in Europa.

Parkpnp

Via de website en de app van Parkpnp kunnen Brusselaars hun vrije parkeerplaats online te huur aanbieden voor een periode naar keuze. Wie een parkeerplaats nodig heeft, kan via het platform een plaatsje reserveren. De parkeerplaatsen op de populairste bestemmingen brengen tot 150 euro per week op aan de eigenaars. De dienst is ook beschikbaar in Luik. Het bedrijf heeft meer dan 10.000 gebruikers.

Parkle

Eigenaars van parkeerplaatsen in flatgebouwen kunnen hun plek verhuren via Parkle, dat in 2016 is opgericht. Een chatbotfunctie in Facebook Messenger koppelt de vraag en het aanbod aan elkaar. Bewoners van appartementen geven bij een aanvraag aan wanneer en hoelang hun parkeerplek beschikbaar is. Het concept is operationeel in Leuven. Voorlopig is Parkle de kleinste speler op de Belgische markt. Het aantal gebruikers is onbekend.

MyflexiPark

MyflexiPark, dat is opgericht in 2016, biedt zowel parkeerplaatsen van bedrijven als particulieren aan, onder meer nabij de luchthavens van Zaventem en Charleroi, concerthuizen zoals Vorst Nationaal en voetbalstadions. Zo kunnen bezoekers hun wagen tegen betaling achterlaten op parkeerterreinen van supermarkten. Myflexipark biedt dag en nacht telefonische ondersteuning aan en het beschikt over een persoonlijke shuttledienst. Samen met partner Capflow kan MyflexiPark de volledige digitalisering van parkeerterreinen voor bedrijven en organisaties regelen, van de toegangscontrole (individuele code of nummerplaatherkenning) over veiligheid (camerabeveiliging) tot de betalingen.

20 procent

van de ondergrondse parkeerplekken van nieuwbouwappartementen blijft ongebruikt, volgens onderzoek van Antwerp Management School.

30 procent

van de vertragingen in het centrum van Brussel is te wijten aan bestuurders die een parkeerplek zoeken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content