Belgische bierconsumptie blijft dalen ondanks snikhete zomermaand

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Ook 2017 wordt een jaar met een dalende bierconsumptie in België. Zelfs de snikhete maand juni kon geen soelaas bieden. De horeca zit in de hoek waar de klappen vallen. De winkelverkoop gaat vooruit. Marktleider AB InBev verliest marktaandeel.

De twee marktleiders in het Belgische pils-segment, AB InBev en Heineken (via dochter Alken-Maes), repten met geen woord over de resultaten in ons land bij de voorstelling van de halfjaarresultaten.

Stilaan wordt duidelijk waarom. Het leek erop dat de Belgische biermarkt in 2017 weer zou aanknopen met volumegroei, nadat de zomer van 2016 letterlijk in het water was gevallen. Juni 2016 was een kletsnatte en veel te kille maand. Dat regenweer kreeg toen bovendien nog een flink verlengstuk in juli.

Wat een verschil met dit jaar. Juni 2017 was snikheet. Misschien té heet om op terrasjes te zitten met een koele pint? Of speelde vorig jaar, ondanks de regen, toch de bonus van het EK voetbal, met Jupiler als shirtsponsor van de Rode Duivels?

Hoe dan ook, de Belgische bierconsumptie gaat dit jaar alweer achteruit. Volgens Brouwerij Haacht daalde de algemene biermarkt in het eerste halfjaar met 1,2 procent in volume. Er zijn wel grote verschillen tussen het winkelsegment en de horeca. De winkelverkoop, goed voor 57,5 procent van de totale verkoop, ging met 3 procent vooruit. Maar in de horeca (42,5%) was er een daling van liefst 6,3 procent.

Brouwerij Haacht doet het beter dan de algemene markt: in de horeca slonk de verkoop met 3,3 procent, terwijl de brouwer van Primus-pils in de winkels sneller groeide dan de algemene markt. Cijfers voor de winkelverkoop geeft Haacht niet.

En de grote jongens?

De Belgische Brouwersvereniging publiceert geen halfjaarcijfers. Bij het nummer twee, Alken-Maes, daalden de volumes in de horeca mee met de algemene markt. “Maar in het winkelsegment zien we een stijging met 4 procent. Ook ons marktaandeel ging met 0,2 procent licht vooruit”, meldt woordvoerder Sebastiaan De Meester.

Bij de marktleider, AB InBev, was de winkelverkoop na acht maanden, dus tot einde augustus, met een klein procent gestegen tot bijna 1,7 miljoen hectoliter. De verkoop op vat in de horeca daalde met ruim 7 procent. Daarmee verliest de marktleider marktaandeel. Die cijfers worden officieel ontkend door de woordvoerder, maar ze blijken wel uit interne documenten.

Waarom drinkt de Belg steeds minder?

De neergaande trend op de Belgische biermarkt gaat dus onverminderd voort. In 2016 dronken de Belgen nog 7,69 miljoen hectoliter bier, een daling met 3,3 procent in vergelijking met 2015. In 1996 was het volume nog 10,3 miljoen hectoliter. Gemiddeld gaat er jaarlijks 1,4 procent af.

Waarom drinkt de Belg steeds minder bier? De vergrijzing is een van de verklaringen. De bierconsumptie piekt tussen 18 en 34 jaar. Ouderen grijpen weliswaar vaker naar speciale bieren, wat mee de groei van de degustatiebieren verklaart. Maar bij die doorgaans sterkere bieren zijn de volumes kleiner dan die van pils. Ook de toenemende wet- en regelgeving speelt een rol, zeker in de horeca (een rookverbod, meer alcoholcontroles, de witte kassa).

Een en ander leidt tot overcapaciteit in de markt, wat dan weer een effect heeft op de verkoopprijs. Er wordt dus minder bier verkocht tegen lagere prijzen. Een bierhandelaar pakte het voorbije weekend uit met een ‘stuntpromotie’: twee bakken Jupiler kopen, één gratis.

Opvallend ook is het succes van alcoholvrije bieren: Jupiler 0.0 doet het veel beter dan AB InBev initieel had begroot.

Export bloeit en groeit

Tegelijk blijft de Belgische bierexport bloeien. Dat meldden de internationale brouwers AB InBev en Heineken wél in hun halfjaarverslagen. In Leuven opende AB InBev een nieuwe, vierde productielijn. Dat heeft alles te maken met het aanhoudende exportsucces van Stella Artois. Dit jaar investeert AB Inbev 55 miljoen euro in België, ook in de andere brouwerijen, Hoegaarden en Jupille.

Opvallend is het succes van alcoholvrije bieren

Bij Alken-Maes nam de export van Affligem en Mort Subite het voorbije halfjaar met een tiende in volume toe. Niet toevallig meldt ook Heineken de goede prestaties van beide merken in zijn halfjaarverslag. “Onze export doet het zeer goed”, stelt woordvoerder Sebastiaan De Meester. “Daar blijven we ook op inzetten. De export wordt inderdaad gedragen door de vraag naar onze ambachtelijke bieren, Affligem en Mort Subite. Daarom investeerden we in een nieuwe productielijn in Alken. Ook in de andere brouwerijen, in Kobbegem (Mort Subite) en Opwijk (Affligem), steken we geld in de modernisering.”

Ook Brouwerij Haacht zag zijn volumes stijgen, met 7,2 procent. Dat dankt ze vooral aan groei in Frankrijk en Nederland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content