Brussel en 17 andere steden eisen van Europa minder blinde hoek bij vrachtwagens

De Europese Unie heeft de bevoegdheid om nieuwe veiligheidsvoorschriften op te stellen voor vrachtwagens. De laatste richtlijnen zijn al van 2009 en een update wordt telkens uitgesteld. © BELGAIMAGE

De Europese Unie heeft de exclusieve bevoegdheid om veiligheidsverbeteringen voor nieuwe auto’s, bestelwagens of vrachtwagens, maar de laatste update dateert van 2009.

Een groep van 18 Europese steden, waaronder Brussel, eist in een brief aan Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, dat er een veilig standaardmodel komt voor vrachtwagens waarbij de blinde hoek zo klein mogelijk wordt. Voor de steden is de verkeersveiligheid een prioriteit, en momenteel bestaat er nog geen wettelijk kader hierover.

De Europese Unie heeft de exclusieve bevoegdheid om veiligheidsverbeteringen voor nieuwe auto’s, bestelwagens of vrachtwagens, maar de laatste update wat betreft veiligheidsvoorschriften rond voertuigen dateert van 2009. Steden als Brussel, Berlijn, Londen, Parijs, Amsterdam, Wenen en Bologna richten hun bestaande wegen opnieuw in en halen snelheden omlaag, maar ze kunnen enkel resultaten halen ‘als we tegelijkertijd vooruitgang boeken op het gebied van veiligheid bij auto’s, bestelwagens en vrachtwagens’, klinkt het. De steden eisen daarom dat er meteen een ontwerp komt voor een veiliger standaardmodel van vrachtwagens, een ontwerp waarbij de dodelijke blinde hoek zo klein mogelijk wordt.

Er bestaan momenteel geen regels over de zichtbaarheid in vrachtwagens. Toch tonen studies duidelijk aan dat vrachtwagens met lage bestuurderscabines een beter zicht op de weg hebben en dodelijke wegongevallen helpen voorkomen.

In 2016 kwamen er 25.500 Europeanen om in verkeersongevallen, dat is zo’n 500 per week.

Partner Content