Verzekeringsmakelaar Vanbreda stapt in markt voor particulieren

PEDRO MATTHYNSSENS "Wij geloven heel sterk in de platformaanpak." © PAT VERBRUGGEN
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

De verzekeringsmakelaar Vanbreda Risk & Benefits, gespecialiseerd in bedrijfsverzekeringen, begint met de rechtstreekse verkoop aan particulieren. Werknemers van bedrijfsklanten kunnen een beroep doen op het nieuwe digitale aanbod.

Vanbreda Risk & Benefits uit Antwerpen is, samen met de internationale groepen Aon en Marsh, een van de grootste verzekeringsmakelaars op de Belgische markt. Tot hiertoe werkte Vanbreda uitsluitend voor ondernemingen, publieke en sociale instellingen, en zelfstandigen. Vanuit veertien kantoren in de Benelux worden meer dan 60.000 klanten bediend, vooral kmo’s maar ook heel wat Bel-20-bedrijven.

Sinds kort verkoopt de makelaar ook verzekeringsproducten aan particulieren. Op het onlineplatform MyVanbreda kunnen werknemers van bedrijfsklanten (zoals Carrefour, Essers, Universiteit Antwerpen) zich registreren en een aanvraag doen voor een auto-, brand-, reis- of fietsverzekering. Als makelaar gaat Vanbreda op zoek naar de beste dekking tegen de beste prijs. Het werkt daarvoor samen met vier klassieke verzekeraars en de insurtech-starter Qover. Het bedrijf staat zelf in voor de schadeafhandeling.

“We hebben in een jaar tijd al 1200 contracten afgesloten”, vertelt Pascal Joosten, director Risk and Broker services. “Door rechtstreeks via ons eigen digitaal platform te werken, kunnen wij de kosten drukken en 25 tot 30 procent goedkopere polissen aanbieden. Van de mensen die zich op MyVanbreda registreerden, wisten we meer dan 15 procent om te zetten in klanten. We verkopen zo’n honderd nieuwe polissen per maand, soms tien per dag. Na deze geslaagde test gaan we het aanbod aanbieden bij al onze grote klanten. Werkgevers kunnen dit als een extra voordeel voor hun werknemers uitspelen.”

Een platform voor partners

“Wij geloven heel sterk in de platformaanpak”, zegt Pedro Matthynssens, CEO van Vanbreda Risk & Benefits. “We evolueren steeds meer naar een economie die draait op digitale platformen. Naast de investering in MyVanbreda hebben we de voorbije jaren meer dan 15 miljoen euro gestopt in de ontwikkeling van een eigen platform voor het beheer van medische bijstandsplannen. Die investering willen we valoriseren door het open te stellen voor partners.”

Zo gaan een vijftal kleinere verzekeraars in zee met Vanbreda voor de administratie en claimafhandeling van hospitalisatie- en zorgverzekeringen. “Na AG waren wij al het nummer twee op deze markt”, zegt Matthynssens. “Wij beheren, vooral voor rekening van grote werkgevers, de verzekeringen voor ziekenhuisopname en medische kosten van 1,2 miljoen Belgen. Vijf verzekeringsmaatschappijen hebben beslist heel dit administratief proces aan ons uit te besteden. Wij nemen hun back-office en medewerkers over, terwijl alles onder hun merknaam blijft lopen. Door gebruik te maken van onze diensten moeten zij niet zelf in een IT-platform investeren.”

De toekomst is aan platformen, beklemtoont Matthynssens: “Kijk naar de digitale alliantie die ING afsloot met AXA. De Franse verzekeraar gaat verzekeringsproducten ontwikkelen die geschikt zijn voor digitale verkoop via een app, en ING kan die via zijn platform aanbieden aan miljoenen klanten. Ik verwacht dat we nog meer zulke allianties tussen grote bedrijven uit verschillende sectoren krijgen.”

Naar 100 miljoen in België

Vanbreda is een van de snelst groeiende makelaarsbedrijven in België. De onderneming zette vorig jaar 6 procent groei neer in een markt die jaarlijks amper 1,5 tot 2 procent groeit. De omzet in België klokte af op 91 miljoen euro. In Nederland verdubbelde de verzekeringsmakelaar in omvang dankzij de overname van het kantoor Kettlitz Wulfse. De omzet bedroeg er 12,5 miljoen euro in 2017.

“In Nederland hebben we al onze activiteiten geïntegreerd”, vertelt Matthynssens. “We hebben gekozen voor één locatie (Gouda), één organisatie en één managementteam. Door de verhuis is een beperkt aantal mensen vertrokken, maar er is geen herstructurering uitgevoerd.” Op Benelux-niveau haalt Vanbreda Risk & Benefits 103 miljoen euro omzet.

De onderneming zit volgens Pedro Matthynssens op koers om tegen 2020 in België de kaap van de 100 miljoen euro omzet te nemen. De interne groei blijft sterk, en daarnaast doet het bedrijf overnames: “Wij worden regelmatig gecontacteerd door kleinere makelaars die zich zorgen maken over de verplichtingen voor compliance en regelgeving, en die opkijken tegen de investeringen in technologie. Enkel als ze bijdragen tot de uitbreiding van onze regionale voetafdruk of een nicheactiviteit aan ons aanbod toevoegen, zijn we geneigd toe te happen.”

Overnames

Zo nam Vanbreda Risk & Benefits onlangs het makelaarskantoor Cornelis & Partners uit Merelbeke over. Dat vertegenwoordigt een omzet van 1,6 miljoen euro met twaalf medewerkers. Pascal Joosten: “Het voldeed aan onze criteria: het heeft groeipotentieel, een goed imago, en de zaakvoerders engageren zich om nog een tijd als minderheidsaandeelhouder aan boord te blijven.” Vanbreda had nog geen kantoor in Oost-Vlaanderen. Met de overname van Cornelis & Partners is de onderneming nu aanwezig in alle Vlaamse provincies.

In de categorie nichemakelaars verwerft Vanbreda Risk & Benefits een belangrijke deelneming in zijn stadsgenoot Proteus. Tegen 2020 wordt dat een meerderheid. Proteus is gespecialiseerd in maritieme verzekeringen, en realiseert met een tiental personeelsleden een omzet van circa 2 miljoen euro. Proteus was tot 2016 in handen van het Duitse Junge Versicherungsmakler. Na een managementbuy-out was CEO Dirk Olyslager op zoek naar een strategische partner.

“Met deze overname onderstrepen wij onze ambitie om toonaangevend te zijn in maritieme verzekeringen”, zegt Matthynssens. “De activiteiten van Proteus zijn complementair aan de onze. Vanbreda is sterk in het verzekeren van scheepsladingen, en werkt daarbij vooral voor grondstoffentraders. Proteus is gespecialiseerd in het verzekeren van schepen. Een van zijn belangrijkste klanten is de tankerrederij Euronav. Door de combinatie van cargo en schepen kunnen wij de sector nu een volledig pakket aanbieden, en zien wij mooie groeimogelijkheden.”

‘De concurrentie niet onderschatten’

De Antwerpse verzekeringsmakelaar JLT Belgibo maakte onlangs bekend dat hij zijn omzet op de Belgische markt wil verdubbelen tot 20 miljoen euro. Dat is een gevolg van de overname eind vorig jaar van Belgibo door de Britse groep Jardine Lloyd Thompson (JLT). JLT wil zijn activiteiten in de Europese Unie de komende jaren sterk uitbreiden.


“Ik neem de ambities van JLT ernstig”, reageert Pedro Matthynssens, de CEO van Vanbreda Risk & Benefits. “Wij zijn het als lokale speler gewoon op te boksen tegen internationale groepen als Marsh en Aon. Ik houd er rekening mee dat we JLT aan dat lijstje moeten toevoegen, en dat we er een niet te onderschatten concurrent bij krijgen. We zullen onze belangrijkste troeven – de service op maat en de sterke klantenrelatie – nog meer moeten uitspelen.”

Verzekeringsmakelaar Vanbreda stapt in markt voor particulieren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content