CEO Marc Raisière: ‘Belfius is nu nog beter gewapend voor een beursgang’

MARC RAISIÈRE "We waren begin 2018 misschien niet helemaal klaar voor de beurs." © FRANKY VERDICKT
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

2018 was het jaar dat de geplande beursgang van Belfius niet doorging. CEO Marc Raisière weigert van een gemiste kans te spreken. “Het gaf ons de kans onze strategie uit te diepen en een nieuw ambitieus toekomstplan uit te werken.”

De geplande beursintroductie van de staatsbank Belfius domineerde vorig jaar meermaals de headlines. In het voorjaar leken de omstandigheden gunstig, maar toen kwam er geen duidelijk ‘go’ van de regering. In het najaar kwam dat signaal er wel, maar toen gooiden de onduidelijkheid over de afwikkeling van het Arco-dossier en het slechte beursklimaat roet in het eten.

Toch is CEO Marc Raisière geen ontgoocheld man. “Waarom zou ik? De strategie om de inkomsten te diversifiëren levert resultaat op. Commercieel kenden we een zeer goed jaar. De tevredenheid van de medewerkers was nooit zo hoog. En we scoorden uitstekend in de Europese stresstesten. In 2019 zal Belfius, mocht het tot een beursgang komen, nog beter gewapend zijn.”

Begin 2018 was het beursklimaat nog goed, sindsdien is het sentiment gekeerd. Dat moet u toch als een gemiste kans ervaren?

MARC RAISIÈRE. “In alle eerlijkheid: we waren er begin 2018 misschien niet helemaal klaar voor. We hadden maanden gewerkt aan een equity story om de investeerders te overtuigen. Ons verhaal was zeer goed, maar we merkten dat we een gebrek aan ambitie op de middellange termijn hadden. We voelden dat we onze strategie moesten uitdiepen en meer ambitie moesten uitstralen. Van april tot juni hebben we een aangepast strategisch plan uitgewerkt, Ambition 2023. Zonder beursplannen zou dat niet gebeurd zijn.”

Klanten kunnen vandaag onmogelijk tevreden zijn over hun bank. Daarvoor zijn we veel te inefficiënt

In juli zette de regering het licht op groen voor een beursgang in het najaar. Was u er toen wel klaar voor?

RAISIÈRE. “Wij wel, maar het was intussen duidelijk dat de volatiliteit op de markten terug was en dat het een dubbeltje op zijn kant zou worden. Op 10 september hielden wij een grote presentatie voor de analisten van de zakenbanken die de beursintroductie zouden begeleiden. De reacties waren zeer positief. Maar diezelfde dag kwam het bericht dat de regering de hele operatie afblies.”

Dat moet een afknapper voor u geweest zijn.

RAISIÈRE. “Op het moment zelf niet. De goede feedback op onze presentaties gaf me veel positieve energie. Voor de mensen van het financieel departement, die zo hard aan de beursintroductie gewerkt hadden, was het een grote ontgoocheling. Maar voor mij en de rest van Belfius overheerst het besef dat onze toekomststrategie goed zit. We weten dat we van de beursgang een succes kunnen maken. Wanneer die er komt, maakt niet uit.”

Maakte een beursgang in oktober-november kans op slagen?

RAISIÈRE. “Het was geen goede zaak geweest. Door het slechte beursklimaat had de beursgang de overheid een pak minder opgebracht dan in ideale omstandigheden. Ik ben ervan overtuigd dat de beursintroductie sowieso niet doorgegaan zou zijn. De brexit, Trump, de dreigende handelsoorlog, Italië, … er waren te veel storende factoren.”

Ook de onduidelijke afwikkeling van het Arco-dossier belemmerde de beursgang. Moet Belfius daar geen proactieve rol in opnemen en zelf een vergoeding aan zijn klanten voorstellen?

RAISIÈRE. “Alle juristen die wij geraadpleegd hebben, zeggen ons dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er sprake is van misleidende verkoop. Als de overheid de Arco-coöperanten wil vergoeden, dan is Belfius bereid heel dat administratieve proces voor zijn rekening te nemen. Daarnaast heeft onze raad van bestuur in september geëist dat een eventuele overheidsvergoeding de goedkeuring van de Europese Commissie geniet. Zonder die goedkeuring wordt ons verhaal voor de investeerders te complex. Wij kunnen niet in de prospectus schrijven dat een compensatieregeling is uitgewerkt als de mogelijkheid bestaat dat Europa die afschiet. Dat krijg je niet verkocht, tenzij je een forse korting op de waardering voor lief neemt. Maar dan zou de overheid twee keer de rekening betalen: een vergoeding aan de Arco-coöperanten en minder opbrengst uit de beursgang.”

MARC RAISIÈRE
MARC RAISIÈRE “Als we een acquisitie doen, moet het er boenk op zijn.”© FRANKY VERDICKT

Zonder fiat van Europa voor een eventuele Arco-compensatie geen beursgang?

RAISIÈRE. “Ik geef liever geen verdere commentaar. Ik wil enkel beklemtonen dat bestuurders van een bank persoonlijk aansprakelijk zijn. Wij kunnen ons geen vage of ambivalente communicatie veroorloven.”

Laat het ons dan hebben over uw aangepaste strategisch plan, Ambition 2023. Wat zijn daarvan de krijtlijnen?

RAISIÈRE. “We gaan verder met de diversifiëring van de inkomsten. Dat betekent in de eerste plaats meer inkomsten uit onze verzekeringstak puren. Daarom wordt Dirk Vanderschrick fulltime CEO van Belfius Insurance. We zetten nieuwe ecosystemen op, om klanten op een andere manier te benaderen. Na de digitale klusjesdienst Jaimy volgt straks Charline, een nieuw platform rond gezondheid en vergrijzing.

“Voorts hebben we de ambitie de digitale business, de dataverwerking en de communicatie samen te brengen in wat een nieuw profit center moet worden. Onze chief digital officer Geert Van Mol, chief data officer Anne-Marie Glineur en marketingmanager Mieke Debeerst dragen dat project. Belfius heeft een prima app, maar een digitale strategie gaat verder dan een app (zie kader Belfius ziet brood in vastgoed, nvdr).”

Bij de bank lag de klemtoon de voorbije jaren op de uitbouw van vermogens- en bedrijfsbankieren. Blijft dat zo?

RAISIÈRE. “In private banking zijn we fors gegroeid, en we hebben dit jaar een nieuwe aanpak gelanceerd in wealth management (voor de zeer vermogenden, vanaf 2,5 miljoen euro, nvdr). Ook als kredietverstrekker aan ondernemingen is onze positie de voorbije jaren spectaculair gegroeid. We halen bijna het beoogde marktaandeel van 15 procent. We zullen meer doen dan enkel kredieten verlenen. We willen uitgroeien tot een volwaardige zakenbank, die meer experts en een volledig aanbod van producten en diensten biedt. We willen ook de digitale relatie tussen Belfius en zijn bedrijfsklanten volledig hertekenen. ( lacht) Mijn collega’s van BNP Paribas Fortis, KBC en ING zullen het niet graag horen, maar België zal straks vier in plaats van drie grote bedrijfsbanken tellen.”

Zal de gewone particulier ook iets merken van Ambition 2023?

RAISIÈRE. “In klantentevredenheid zit onze retailbank goed. Maar we leggen de lat hoger. Ik meen dat klanten vandaag onmogelijk tevreden kunnen zijn over hun bank. Daarvoor zijn we veel te inefficiënt. De ambitie van Belfius is de klantbenadering en de dienstverlening naar het niveau van de tech- en e-commercebedrijven, zoals Amazon, Coolblue en Zalando, te brengen. Belfius wil zich meten met de techreuzen. Dat vergt een compleet andere aanpak.”

U zegt dat de dienstverlening door de banken beter kan. Waar ontbreekt het aan?

RAISIÈRE. “We halen niet het niveau dat een klant mag verwachten. Mensen kopen iets online en krijgen dat dezelfde dag thuisbezorgd. Dat is de nieuwe norm. Als ik zie welke procedures er komen kijken bij het verkopen van een hypotheeklening… De klant moet een heel traject doorlopen, met een pak administratie. Terwijl het kopen van een huis en het afsluiten van een lening een feest zouden moeten zijn. Belfius wil via de digitalisering van zijn processen die klantenervaring fors verbeteren.

“Ook in advies over sparen en beleggen doen we het niet goed. Ik mis een aanpak in het belang van de klant. We zijn er op het moment dat klanten huwen, maar waar zijn we als mensen scheiden? Mensen maken zich zorgen over hun pensioen, toch biedt geen enkele bank bediening op maat van vijftigplussers. Dat wil Belfius veranderen.”

Wat moet Ambition 2023 concreet opleveren? Meer winst?

RAISIÈRE. “We willen in de eerste plaats erkend worden als de bank-verzekeraar die een shift in zijn klantenbenadering gerealiseerd heeft dankzij de medewerkers en een disruptieve digitale aanpak. Die duurzame benadering zal automatisch uitmonden in betere resultaten. De bedoeling is dat we onze return op eigen vermogen geleidelijk optrekken naar 8 à 9 procent in de komende jaren, en naar 10 procent in 2023. ”

Is dat voldoende om investeerders te overtuigen?

RAISIÈRE. “Belfius heeft een hoog eigen vermogen. Daarop 10 procent rendement halen, is goed. Sommige banken houden minder kapitaal aan en kunnen hogere rendementsratio’s voorleggen. Maar wij blijven trouw aan het DNA van Belfius: een goed gekapitaliseerde instelling met een laag risicoprofiel.”

Bio

· Geboren op 13 februari 1963 in Namen

· Licentiaat wiskundige en actuariële wetenschappen, UCL

· 1996-1999: technisch en operationeel directeur levens- en schadeverzekeringen Fortis AG

· 1999-2006: lid van het uitvoerend comité van AXA Belgium en lid van het directiecomité van AXA Bank België

· 2006-2009: Worldwide Marketing en Distributie-directeur AXA Groep (Parijs)

· 2009-2012: lid van het uitvoerend comité van AXA France (Parijs)

· Keert in juni 2012 naar België terug om CEO van Belfius Insurance te worden

· Sinds 1 januari 2014: CEO, voorzitter van het directiecomité en lid van de raad van bestuur van Belfius Bank. Wordt vanaf 1 januari 2019 voorzitter van de raad van bestuur van Belfius Insurance

Externe groei blijft uit

In private banking en verzekeringen wil Belfius niet alleen autonoom groeien, maar ook via overnames. Er waren het voorbije jaar enkele kansen, maar Belfius hapte niet toe. Société Générale Private Banking kwam bij ABN AMRO terecht. “Te klein voor ons”, oordeelt CEO Marc Raisière. Generali België werd verkocht aan Athora, een filiaal van de Amerikaanse groep Apollo Global Management. Raisière: “We zijn niet geïnteresseerd in een verzekeraar die met makelaars werkt.”


Dat neemt niet weg dat Belfius alle overnamedossiers bestudeert. “We hebben een buffer om overnames te doen, maar zo groot is die niet”, zegt Raisière. “Als we een acquisitie doen, moet het er boenk op zijn. Een beursgang zou ons meer ruimte geven, omdat we dan makkelijker toegang hebben tot kapitaal om overnames te doen.”

Belfius ziet brood in vastgoed

Belfius wil meer ecosystemen opzetten die niet noodzakelijk rond bancaire diensten draaien. “1,2 miljoen mensen gebruiken onze app, en we verwachten dat dat er 1,5 miljoen zijn tegen 2020”, zegt CEO Marc Raisière. “Het zou logisch zijn die mensen via ons digitale platform met elkaar in contact te brengen. Bijvoorbeeld door een vastgoedmarkt te creëren. Sommige klanten zoeken een huis, andere willen verkopen. Via onze app kunnen ze elkaar vinden, zonder dat daar een vastgoedmakelaar tussen zit. Op dit moment spelen banken nog geen enkele rol in de vastgoedsector. Ik zie niet in waarom dat niet zou veranderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content