Lees hier alle artikels over elektrisch rijden.

Full hybrid

Full hybrids zijn de best gekende en meest verspreide hybridewagens. Een hybride combineert een conventionele verbrandings- en kleine elektromotor. Telkens de wagen remt of vertraagt, drijven de wielen de elektromotor aan. Die werkt in dat geval als een generator, de geproduceerde energie wordt opgeslagen in de accu. Dankzij de hybridetechnologie moet de bestuurder zich geen zorgen maken over het rijbereik van zijn auto: is de accu van de elektromotor leeg, dan vindt die op elke hoek van de straat een benzinestation.

Delen

Dankzij de hybridetechnologie moet de bestuurder zich geen zorgen maken over het rijbereik van zijn auto.

Onderzoek toont aan dat hybridewagens in de praktijk tot 70 procent van de tijd zuiver elektrisch rijden en dan dus geen fossiele brandstof verbruiken en geen schadelijke stoffen uitstoten.

Plug-in hybrid

Oplaadbare hybrids zijn een variant op het 'full hybrid' model. Ze beschikken over een grotere en zwaardere accu waarmee ze langer en verder kunnen rijden, gemiddeld zo'n 50 kilometer ver. Bij een full hybrid is de e-actieradius veel kleiner. De grotere en zwaardere batterij zorgt er wel voor dat het gewicht van een plug-in hybrid flink de hoogte ingaat, wat zich vertaalt in een hoger verbruik én hogere kostprijs. Aan de pluszijde staat dat een plug-in hybrid interessante fiscale voordelen oplevert en dat die kan opgeladen worden aan om het even welk stopcontact.

Delen

Oplaadbare hybrids beschikken over een grotere en zwaardere accu waarmee ze langer en verder kunnen rijden.

Het verbruik wordt grotendeels bepaald door de discipline van de chauffeur: steekt die zijn plug-in hybrid altijd en overal in de stekker of niet? Kan die bijvoorbeeld gebruikmaken van oplaadmogelijkheden op het werk of openbare parkings?

What's in a name

Elektrisch

Elektrische wagens beschikken over één of meer elektromotoren op stroom en halen hun energie uit de stroomvoorraad in die batterij. Die wordt opgeladen aan een stopcontact of oplaadpaal op super charger maar recupereert ook de energie die vrijkomt bij het vertragen/remmen, waarbij de elektromotor fungeert als generator. De oplaadtijd varieert van een half uur tot een hele dag, afhankelijk van de capaciteit van de laadpaal. De omzetting van wisselstroom naar gelijkstroom gebeurt bij AC-systemen op het niveau van de wagen. Bij DC-systemen verloopt de omzetting van AC naar DC via het laadsysteem zelf. Tot slot: een elektrische auto bestaat uit veel minder onderdelen dan een benzine- of dieselwagen en vergt minder onderhoud.

Delen

Een elektrische auto bestaat uit veel minder onderdelen dan een benzine- of dieselwagen en vergt minder onderhoud.

"Trouwens, wist u dat België een belangrijke rol speelt in de elektrische revolutie? In de Audi Brussels fabriek rolt eind dit jaar de eerste 100% elektrische SUV van Audi van de band.

Waterstof

Een waterstofauto (H2) rijdt op waterstof en werkt volgens het principe van de brandstofcel in combinatie met een elektromotor. In de brandstofcel veroorzaken waterstof en zuurstof een chemische reactie die elektriciteit produceert met waterdamp als restproduct. In feite is een waterstofauto een elektrische auto die zelf zijn stroom opwekt.

Delen

In feite is een waterstofauto een elektrische auto die zelf zijn stroom opwekt.

Het tanken van waterstof neemt niet meer tijd in beslag dan een benzine- of dieseltankbeurt. Het slechte nieuws is dat ons land momenteel slechts één waterstoftankstation telt dat voor het publiek toegankelijk is. Het goede nieuws: ondanks zijn centrale ligging langs de Leuvensesteenweg in Zaventem moet je er nooit aanschuiven.