Waarop hebben jullie vooral gelet?

Françoise Chombar: "We zochten naar inspirerende verhalen, maar meer nog naar bedrijven die de lange termijn geïntegreerd hebben. Die innovatie structureel omarmen. Het gaat niet alleen over succes vandaag, maar over hoe je dat succes de komende jaren kunt blijven boeken. De vier pijlers die Best Managed Companies schragen, zijn een uitstekend meetinstrument om te onderzoeken of een businessmodel sustainable is in een snel veranderende wereld."

Geert Noels: "De financiële performantie was natuurlijk een belangrijke indicator, maar we hielden de focus op het samenspel van de vier pijlers. Zo kun je zien of het succes van een onderneming tijdelijk is omdat ze meesurft op een gunstige golf, dan wel structuren en processen heeft die een storm kunnen doorstaan."

Rik Vera: "Absolute zekerheid heb je nooit, maar we wilden een zo groot mogelijke garantie hebben dat de erkende bedrijven het in zich hebben om over zeven jaar nog steeds een Best Managed Company te zijn. Mijn focus: zijn die bedrijven future proof? In welke mate zijn ze al bezig met de nieuwe wereld van morgen die toch fundamenteel anders is dan die van vandaag? Scannen ze het landschap om nieuwe opportuniteiten en bedreigingen te zien?"

Françoise Chombar

Françoise Chombar © Andreas Gijbels

Als niemand exact weet hoe 'morgen' eruitziet, is het toch moeilijk om te oordelen of je er klaar voor bent?

RV: "Dat klopt, maar je kan wel zien in welke mate een bedrijf de afgelopen jaren nieuwe zaken heeft opgepikt. Als een onderneming dat doet, kun je er vanuit gaan dat ze dat bewust in hun managementstijl hebben geïncorporeerd en een stuk flexibiliteit in hun organisatie hebben gebracht. Voor het bedrijf dat dat niet doet, dreigt een Kodak-scenario. Kodak had een ongelofelijk sterk businessmodel, maar heeft de digitale veranderingen totaal verkeerd ingeschat. Foetsie, Kodak. Je kan ziende blind zijn."

Het lijkt alsof familiebedrijven een voetje voor hebben?

FC: "Een van de grote voordelen van een familiebedrijf of een onderneming met een referentieaandeelhouder, is dat ze er door de bank genomen meer naar de lange termijn kijken. Een beursgenoteerd bedrijf met een volledige free float handelt helemaal anders. Soms is het zelfs maar de vraag of de belangen van de managers en die van het bedrijf daar volledig samenlopen."

Rik Vera

Rik Vera

Hebben de kandidaten jullie verrast met sterke business cases?

RV: "Ik kende ze voordien niet allemaal door en door, maar ik ben ervan overtuigd dat de zeven uiteindelijke Best Managed Companies niet alleen een solide bedrijfsvoering hebben vandaag, maar dat ze ook het potentieel en de kracht hebben om juist in te spelen op serieuze veranderingen in hun markt."

FC: "Ik was eerlijk gezegd onder de indruk van de kwaliteit van alle kandidaten, ook van de bedrijven die het label Best Managed Company nog niet gekregen hebben. Alleen al het feit dat ze het aandurfden om zich kandidaat te stellen, bewijst dat ze de juiste attitude hebben. Het gaat trouwens niet alleen om het label - dat is natuurlijk een mooi eindpunt - maar het is vooral de weg ernaartoe die zo nuttig is voor een bedrijf. Ik zou hen willen aansporen om zich dit of volgend jaar opnieuw kandidaat te stellen en intussen te werken aan de vier pijlers, dat is een zeer robuust framework."

GN: "Bedrijven die denken dat ze niet in aanmerking komen, zullen zich uiteraard ook niet aanmelden. Met andere woorden: er was van nature al een soort preselectie. Zoals Françoise terecht zegt: we willen erover waken dat wie het label dit jaar nog niet haalde, niet als een verliezer wordt aangezien. Dat zou volledig ten onrechte zijn, want het zijn bedrijven die op het goede pad zitten om het label de komende jaren wel te halen. Er zaten best wel spitante bedrijven tussen de kandidaten."

Geert Noels

Geert Noels © Frank Toussaint

Best Managed Companies is geen award als een andere. Het is een businessprogramma dat mikt op de lange termijn en de basis vormt van een nieuwe, internationale community. Een welgekomen initiatief?

RV: "Ik werk veel in Nederland waar Best Managed Companies al enige tijd bestaat en waar ik ook nauw betrokken ben bij De Week van de Ondernemer, waar knowledge brokering centraal staat. Dat laatste is een fenomeen dat in België nog te weinig gekend is. Als we kennis hebben, besluipt ons de neiging om onze handen erom heen te slaan en te zeggen: 'Dit is van mij.' Uit angst dat een ander ermee gaat lopen terwijl het ook anders kan. Hoe meer je deelt, hoe slimmer je wordt. Ik ben heel blij dat Best Managed Companies nu ook in België voet aan de grond heeft."

GN: "Dit is een mooie start waarop we verder kunnen bouwen. De volgende stap is nog meer bedrijven aanspreken en de community te laten groeien. Ik denk dat andere bedrijven zich wel zullen kunnen vereenzelvigen met een of meerdere Best Managed Companies van dit jaar - het is toch een mooi en gevarieerd staal - en zich aangesproken zullen voelen."

FC: "Elke award heeft zijn verdiensten. Een bedrijf of een ondernemer een jaar in de kijker zetten, is uitstekend omdat het goed is om rolmodellen te hebben. Een kwaliteitslabel zoals Best Managed Companies is nog nuttiger omdat het de lange termijn en de toekomst beklemtoont en niet alleen een prijs is voor verdiensten uit het verleden."

Benieuwd naar de verhalen van de Best Managed Companies? Ontdek ze in ons dossier.