De luxe in sneakers: hoe de sportieve schoen ook voor luxemerken interessant werd

© iStock
Stijn De Wandeleer Freelance journalist

De sneaker is zo gegeerd dat ook grote luxelabels ijverig instappen op de malse schoen. Maar is een model waar een designer zich het hoofd over brak – en waar je aanzienlijk meer voor betaalt – te verkiezen boven een goedkoper alternatief?

Ook luxueuze modelabels hebben begrepen dat ons enthousiasme over de sneaker niet gauw zal verdwijnen.

Geen schoen die zo gretig op een voetstuk geplaatst wordt als de sneaker. Terwijl alom bekende merken als Adidas en Nike net ontstonden door hun kenmerkende kijk op de schoen, zijn ook luxelabels gaan beseffen dat ons enthousiasme over de sneaker niet gauw zal verdwijnen. Zo schetsten grote designers als Rick Owens, Raf Simons en Yohji Yamamoto al enkele sneaker-collecties bij elkaar, en ook het luxelabel Common Projects richt zich al enige tijd op de soepele schoen als luxeproduct.

Spreek dus niet van een modetrend, wél van een mode-evolutie: wie de sneaker nog steeds afschrijft als een impulsieve ingeving van de mode-industrie doet de schoen oneer aan. Want dat we onze voeten en masse in sneakers zijn gaan schuiven, zegt heel wat over hoe we als maatschappij leven en denken.

#commonprojects #achilles in suede

Een bericht gedeeld door commonprojects (@commonprojects) op

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fashion-faux-pas

Ons zwichten voor het malse leer, de ademende stof en de veerkrachtige pas kaderen immers binnen een veel breder geheel. Het is dezelfde reden dat athleisure – het modeverschijnsel waarbij sportieve kledij ook in alledaagse outfits haar weg heeft gevonden – zo immens populair is: we staan als samenleving meer stil bij welzijn, en dat doet ons bewegen.

Er is een leven voorbehouden aan de sneaker dat zich niet afspeelt op de loopband of in een muffe gymzak.

Het is een heldhaftig streven dat we willen delen met, en tonen aan de wereld. De manier waarop we ons kleden is een voor de hand liggende manier om daarmee te beginnen. Insert: de sneaker als toonbeeld van een sportieve en evenwichtige levensstijl.

Die evolutie heeft ervoor gezorgd dat er een leven is voorbehouden aan sneakers dat zich niet enkel afspeelt op de loopband of in een muffe gymzak naast een bezweet T-shirt. De comfortabele stapper is een modekeuze die compleet te rechtvaardigen valt en die zelfs binnen een formele context geen ongehoorde fashion-faux-pas hoort te zijn.

Grof geld

Steeds meer mensen zijn dan ook bereid om grote bedragen op tafel te leggen in ruil voor een paar sneakers. Onze zoektocht naar luxe doet ons almaar vaker aanbelanden bij een alternatief dat een designer in het leven riep. Het resultaat is een schoen die niet aan elkaar gestikt werd om tijdens sportieve activiteiten te gebruiken, wél om er bovenal modieus uit te zien.

Voor een designersneaker betaal je gemakkelijk enkele honderden euro’s, al moet je voor sommigen zelfs een heel maandloon over hebben.

Een designerschoen draag je niet om mee naar de gymzaal te trekken, wél omdat-ie modieus is.
Een designerschoen draag je niet om mee naar de gymzaal te trekken, wél omdat-ie modieus is. © Ssense

Voor dat exclusieve design mag je je wel aan een hele meerprijs verwachten. Zo betaal je voor een designersneaker gemakkelijk enkele honderden euro’s, al zijn er ook ontwerpers die hun schoenen zonder blozen naar de waarde van een maandloon schatten. Ter vergelijking: een merk dat zich in de mid-range nestelt, haal je al voor 100 tot 200 euro in huis.

Maar ook de merken die als mainstream aanzien worden, ontdekken nu dat er wel degelijk luxe verscholen zit in de schoen die we jarenlang in een zoektocht naar comfort uit de kast trokken. Ook zij mikken steeds meer op de hogere segmenten van de markt. Het mag zeker geen toeval wezen dat ook zij modellen afgewerkt met suède loslaten op hun ijverig publiek, of dat Nike in 2016 een sneaker voorstelde voorzien van veters die zichzelf konden strikken. Kortom: wat het ontwerpen van sneakers betreft, is er steeds meer mogelijk.

Meerprijs waard?

Met de beoogde levensduur van je sneaker wordt wel degelijk rekening gehouden tijdens het ontwerpproces.

Maar zijn luxueuze sneakers nu ook beter dan de betaalbare alternatieven die ons straatbeeld tekenen? Het online magazine Refinery29 hing een onderzoek op aan de verschillen tussen sneakers in verschillende prijscategorieën en kwam tot enkele interessante bevindingen.

Zo wordt een sneaker van vijftig euro niet ontworpen met dezelfde levensduur in het achterhoofd als een schoen van enkele honderden euro’s. De tijd die je in je nieuwe schoenen zal doorbrengen wordt wel degelijk al bij het ontwerpproces vastgelegd. Terwijl goedkopere modellen vooral aan elkaar gestikt – of gelijmd – worden om het seizoen te overléven, zijn luxesneakers er om langer mee te gaan. Wie net zulke hoge bedragen over de toonbank schoof in ruil voor een paar schoenen, zal er immers niet om kunnen lachen als zijn aankoop het al na één seizoen begeeft. Die verhoogde levensduur is te wijten aan enkele structurele verschillen die in de schoen verweven zitten.

Het zijn vooral de omstandigheden waarin goedkope sneakers tot stand komen die vragen doen rijzen.

Het voornaamste verschil schuilt in het malse laagje tussen je voetzool en de straten die je ermee bewandelt: de zool. Waar die bij goedkope sneakers vaak is opgebouwd uit synthetische stoffen wordt bij de duurdere alternatieven meestal gekozen voor echt rubber. Belangrijk voor wie zijn schoen voor lange tijd in opperbeste conditie wil houden.

Goedkope sneakers worden bovendien vaak vervaardigd in landen als China, Vietnam of Indonesië. Landen die stuk voor stuk minder expertise hebben in het maken van sneakers. Toch zijn het vooral de omstandigheden waarin goedkopere sneakers tot stand komen die heel wat vragen doen rijzen. Dat het milieu luidruchtig kreunt onder de sneakerproductie is voor veel bedrijven bijzaak. Arbeiders die dag en nacht zwoegen voor een minimumloon zijn de norm en ook aanraking met toxische stoffen valt in veel gevallen niet uit te sluiten. De productie van goedkope sneakers laat, kortom, een behoorlijke voetafdruk achter.

Hoewel niet iedereen de ambitie noch het budget heeft om zich een luxesneaker aan te schaffen, zijn er dus wel degelijk redenen om meer te investeren in een kwalitatief paar stappers.

Uit onderzoek van Refinery29 kwam naar voren dat designersneakers meestal (!) tot stand komen in gunstigere omstandigheden. Ze worden bewerkt in Italiaanse ateliers waar milieuverontreiniging wel degelijk een begrip is dat bazen bekend in de oren klinkt. Er wordt gebruikgemaakt van kwalitatief Italiaans leder dat de tand des tijds wonderwel weet te doorstaan. En ook de omstandigheden waarin arbeiders zich aan de schoen zetten, zijn veel menswaardiger. Lijm wordt van de schoenen geweerd en er wordt gekozen voor het kwalitatievere stikwerk. Allemaal verschillen die maken dat de (grote) meerprijs die je ervoor betaalt, je uiteindelijk wel een kwalitatievere schoen oplevert.

Hoewel niet iedereen de ambitie noch het budget heeft om zich een luxesneaker aan te schaffen, zijn er dus wel degelijk redenen om meer te investeren in een designerschoen. Maar waar je voor die meerprijs wel degelijk een betere – en vaak eigenzinnigere – schoen in huis haalt, is het een heel ander verhaal als je de sneakers koopt om ze wél te gebruiken in de gymzaal.

Sporten zonder sneakers

De luxe in sneakers: hoe de sportieve schoen ook voor luxemerken interessant werd
© Getty Images/iStockphoto

Zo bleek uit een onderzoek van het vakblad Medicine en Science in Sport en Exercise dat sneakers met minder schokdempende kussens de kans op een blessure net verkleinen. Sterker: het sporten zonder schoenen bleek in veel gevallen gezonder dan wanneer je de malse kussens onder je voeten had.

Dat komt doordat de malse onderlaag ervoor zorgt dat we onze looptechniek minder goed onderhouden, omdat de de veerkrachtige zool de foutjes net weet te maskeren. Een belangrijke voetnoot voor wie twijfelt om dieper in de buidel te tasten voor een nieuw paar loopschoenen, dus. Jaarlijks lopen maar liefst 65 tot 80 procents van de lopers een kwetsuur op. Het gezegde “less is more” gaat zeker op voor wie zijn sneakers in een sportieve context wil gaan gebruiken.

Of het nu de moeite loont om veel geld te investeren in een duur paar sneakers is afhankelijk van heel wat verschillende factoren, waarbij je budget en de omgeving waarin je de schoen wil gebruiken enkele van de belangrijkste overwegingen zijn. Vast staat dat ook in de toekomst luxesneakers steeds meer in het straatbeeld zullen opduiken. Wanneer iedereen dezelfde sneakermerken in huis haalt, voedt dat net onze drang om onszelf te onderscheiden. Als het zover is, zullen luxemerken alleszins klaar zijn om in te stappen op die evolutie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content