'Toen we met WECANDANCE begonnen, zijn we echt gaan kijken: wat eten wij graag, wat drinken wij graag en wat horen en zien wij graag?' Aan het woord is Bart Roman, één van de drie bezielers van het elektronische muziekfestival WECANDANCE in Brugge. Het is inmiddels de zesde keer dat hij er zijn festival mag opbouwen, nadat hij van 2009 tot 2014 vooral actief was in het nachtleven en drie discotheken uitbaatte.

Wie dit weekend afzakt naar het festival, doet dat bovendien niet alleen 'omdat de line-up zo goed is': verschillende bartenders zorgden ervoor dat er 47 cocktails op het menu staan en ook Sergio Herman staat er achter het fornuis.

Vasthouden aan de basis

Delen

Een festival moet kunnen groeien. Je hebt maar twaalf uur per dag om je te bewijzen, je kan dat niet forceren.

Bart Roman

Een nieuw festival runnen is nooit eenvoudig. Roman: 'Het duurt minstens drie tot vijf jaar voor een festival rendabel wordt. De eerste jaren maak je nog veel fouten en overschat je jezelf.' Dat gebeurde ook bij het opstarten van WECANDANCE; terwijl de organisatoren mikten op tienduizend bezoekers voor de eerste editie, daagden er uiteindelijk maar 5.500 mensen op.

'Toen werd het duidelijk dat een evenement in de openlucht organiseren iets hélemaal anders is dan wanneer je binnen een feest opbouwt. Maar dat is wat een festival nodig heeft: het moet kunnen groeien. Je hebt maar twaalf uur per dag om jezelf te bewijzen, je kan dat niet forceren. Hoe meer tijd, geld en passie je in je festival steekt, hoe groter de kans dat het slaagt.'

Mede-oprichter Brugs festival WECANDANCE: 'Hier serveren we geen fastfood'

© Jon Verhoeft

Met al vijf edities achter de rug is WECANDANCE de voorbije jaren enorm gegroeid, en ondertussen tekenen er dagelijks 15.000 bezoekers present. 'Maar we zijn blijven vasthouden aan die basiswaarden. We willen een festival met underground-muziek zonder voluit de commerciële kaart te trekken. Elk jaar leggen we de lat ook hoger door voor een origineel thema te kiezen en door eten te brengen dat géén fastfood is', vertelt Roman. Dit jaar is dat thema Acid Cowboys, geïnspireerd door wat er in september op de modeweken in Milaan en Parijs gebeurt.

Het is dan ook geen verrassing dat het festival op nog vergaandere manieren die banden met mode aanhaalt. Dat doen ze aan de hand van talrijke samenwerkingen met heel wat jonge Belgische modelabels die allemaal iets aan elkaar stikken dat bij het thema van het festival past. Onder andere het Gentse mannenmodelabel Six Edges ontwierp dit jaar een capsulecollectie voor het festival.

Goed doel

En elk jaar zet WECANDANCE ook de schouders onder een goed doel. Dit jaar werd dat HIV Ontrafelen, een organisatie die onderzoek naar de genezing van HIV financiert. 'We willen dat niet uitspelen als een pr-tool', zegt Roman, 'maar dit jaar hebben we dat bewust meer gedaan omdat we HIV Ontrafelen zo wat meer in de schijnwerpers kunnen zetten. We laten ook al onze gasten een bijdrage betalen dat naar de organisatie gaat. Ze krijgen al een gratis ticket, dan is dat wel het minste wat ze kunnen doen.' (lacht)

Wanneer we Bart vragen waarnaar hij het meest uitkijkt tijdens deze editie van WECANDANCE, is hij meteen duidelijk: 'We organiseren een lunch met Sergio Herman voor 350 personen en hebben daarvoor speciaal een band opgericht die bestaat uit muzikanten van hele grote Belgische groepen. Ik kan de namen nog niet onthullen, maar er zullen tijdens de lunch house classics op een country-manier gebracht worden. Als ik erover praat, krijg ik al kippenvel.'

Voor meer info en tickets kan u hier terecht.