‘Ik wil dat mijn opleiding me dingen in een ander daglicht doet zien’

© Zwijgen is geen optie

Caro Lemeire vertelt in een interview met Zwijgen Is Geen Optie over Background Educations. Met dat project pakt ze de tekortkomingen die ze ziet in klassieke studierichtingen aan, en zet ze steevast vluchtelingen voor de klas. ‘Het kan niet dat klusjesman en poetsvrouw de enige functies zijn waar vluchtelingen naar mogen uitkijken.’

Zwijgen is geen optie’ is een online interviewprogramma om actief burgerschap te promoten. Op Zwijgen is geen optie worden interviews in videovorm geplaatst met mensen waarvoor engagement geen hobby is, maar centraal in hun leven staat. Kijkers kunnen zich laten inspireren om zelf de wereld van morgen een beetje beter te maken. Deze keer: Caro Lemeire over hoe haar nieuwe opleiding voor volwassenen ook vluchtelingen aan een inspirerende job helpt.

Wanneer Caro Lemeire vertelt dat ze op vrije avonden weleens in klaslokalen zit, krijgt ze vaak verbaasde reacties. ‘Terwijl het voor mij even ontspannend is als wanneer andere mensen ‘s avonds voor hun televisie kruipen.’ In een interview met Zwijgen Is Geen Optie pleit Caro voor eeuwig bijleren. Niet om diploma’s aan elkaar te rijgen, wel omdat de nieuwe inzichten je wereld kunnen vormen.

Maar in klassieke opleidingen ligt de focus elders. Daardoor besliste Caro om dan maar zelf een studierichting in elkaar te steken. Met Background Educations organiseert ze academische opleidingen voor volwassenen, om vervolgens vluchtelingen voor de klas te zetten.

Haar keuze om die aanpak te hanteren, komt voort uit een frustratie met de rol die vluchtelingen in ons land wordt opgedrongen: ‘Het is voor laaggeschoolde vluchtelingen moeilijk om hier werk te vinden, maar voor hooggeschoolde vluchtelingen óók. Het diploma van hun thuisland is hier niets waard, ze moeten opnieuw onderaan de maatschappelijke ladder starten. Je mag de psychologische weerslag daarvan niet onderschatten.’

‘Ik wil kunnen thuiskomen na de les en dingen in een volledig nieuw daglicht zien. Daar draait het om.’

In een column voor de Tijd reageerde ze daar eerder al verbouwereerd op. ‘Beleidsmakers op Vlaams niveau lijken zich sterk te focussen op het deel van de nieuwkomers dat lager opgeleid of analfabeet is’, schreef ze toen. ‘Het kan niet dat klusjesman en poetsvrouw de enige functies zijn waar vluchtelingen naar mogen uitkijken.’

Caro doet er alles aan om die tendens om te buigen. Vluchtelingen kunnen er voor de klas komen vertellen over een onderwerp dat hen na aan het hart ligt, want enkel door passie kan je ook anderen warm krijgen. Zo voelt Caro het zelf ook aan: ‘ Ik wil kunnen thuiskomen na de les en dingen in een volledig nieuw daglicht zien. Daar draait het om. ‘

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar ondanks de radicaal andere aanpak van Background Educations in vergelijking met andere opleidingen, moeten ze het doen zonder subsidies. Het lijkt een groot nadeel, maar Caro ziet er ook de positieve kant van. ‘Omdat we zonder subsidies werken, kunnen we de opleiding maken die we zelf willen. We konden vertrekken vanuit de vraag “Hoe ziet de ideale studierichting eruit?” en hebben ze dan ook zo in elkaar gestoken.’

Een volgende stap is om ook bedrijven warm te krijgen voor meer leergierigheid. ‘Maar daar bots je vaak tegen een muur. Je komt er snel in een discussie terecht over of een opleiding al dan niet nuttig is voor je job. Ik vind dat een erg beperkende manier om naar studie te kijken. Door kennis op te doen bekijk je ook je eigen projecten op een andere manier’, stelt ze. ‘Als je gewoon thuis zit, ga je niet plots een goed idee bedenken.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content