MIVB en Brusselse regering pompen honderden miljoenen in metronetwerk

© belga

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB start een moderniseringsprogramma voor de ondergrondse in de hoofdstad op. Daar zijn ettelijke miljoenen euro’s aan gekoppeld. Ook de Brusselse regering tast in de buidel.

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaat 43 nieuwe metrotoestellen bestellen. Dat past binnen het moderniseringsprogramma dat de raad van bestuur voor ogen heeft voor de Brusselse ondergrondse.

Ook de veiligheidssignalisatie zal onder handen genomen worden, blijkt uit een persmededeling dinsdag. De Brusselse regering is alvast van paln 545 miljoen euro te investeren in het moderniseringsproject, meldt het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet.

Groter aanbod en meer veiligheid

De MIVB wil het stijgend aantal ritten kunnen opvangen en in de toekomst het aanbod naar het noorden van de stad kunnen opdrijven. Hiervoor wil ze het bestaande metropark van 66 stellen uitbreiden met 43 metrostellen. Het Spaanse bedrijf Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles werd uitgekozen als leverancier. De MIVB legt 353 miljoen euro zonder btw op tafel voor die uitbreiding. De eerste metrotrein zal in 2019 worden afgeleverd.

Daarnaast werkt de vervoersmaatschappij ook aan een verbetering van de veiligheidssignalisatie. Dat is noodzakelijk om de doorkomstfrequentie van de metrostellen te verhogen, van een interval van 2,3 minuten tot 2 minuten en zelfs anderhalve minuut. Voor die modernisering werd het Franse bedrijf Ansaldo aangesteld als opdrachtnemer. Tegen 2020 moet de nieuwe signalisatie op een gedeelte van de lijnen 1 en 5 in werking treden. MIVB voorziet hiervoor 88 miljoen euro.

De Brusselse regering heeft het licht op groen gezet voor de uitbreiding en modernisering van het metronetwerk in de hoofdstad en zal hiervoor 545 miljoen euro investeren. Hierbij zijn ook al de investeringskosten voor de bouw van de nieuwe stelplaats Erasmus meegerekend. “We willen het openbaar vervoer in Brussel versterken door het verder uit te breiden. We zullen hierbij geen enkele modus vergeten. Na de beslissingen over de elektrische bussen, hebben we nu beslist over de investeringen in de metro”, laat Pascal Smet optekenen in een persbericht. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content