Pukkelpop experimenteert met binnenvaart

© belga

De opbouw van de dertigste editie van Pukkelpop draait op volle toeren. Festivalorganisator Chokri Mahassine laat het backstagemateriaal voor de artiestenlounge voor het eerst aanvoeren via het nabijgelegen Albertkanaal. Het experiment in samenwerking met stadsdistributeur CityDepot en Promotie Binnenvaart Vlaanderen moet de ecologische voetafdruk van het Limburgse festival verder verkleinen.

De dertigste editie van Pukkelpop vindt plaats van 19 tot en met 22 augustus. Het festival lokt jaarlijks zo’n 180.000 muziekliefhebbers naar Kiewit. De verjaardagseditie staat volgens organisator Chokri Mahassine in het teken van ‘Pukkelpop 3.0’ waarbij extra aandacht gaat naar duurzaamheid, experiment en betrokkenheid. Ook in de logistiek wordt dit jaar geëxperimenteerd. Zo wordt een deel van de backstagevoorzieningen aangevoerd via het Albertkanaal.

Het palletschip Zulu 01 van de rederij Blue Line Logistics vertrok gisteren met 86 palletten backstagemateriaal (stoelen, tafels, togen en decoratiematerialen ) vanuit Niel, via de kaaimuur aan de site van Betonfabriek Coeck, naar de kade van CityDepot in Hasselt. De Zulu 01 wordt bestuurd door één schipper die ook instaat voor het laden en lossen van de palletten met een kraan die op de catamaran is gebouwd. Voor de laatste kilometers naar de festivalweide zet CityDepot twee elektrische vrachtwagens in.

Ecologisch en economisch

“Er gaan vijftien tot zeventien palletten in onze elektrische trucks. We voorzien een zestal ritten om het backstagemateriaal naar het festivalterrein te vervoeren”, zegt Marc Schepers, de CEO van CityDepot. Voor de stadsdistributeur, in het voorjaar overgenomen door bpost, gaat het om een geslaagd experiment in duurzame mobiliteit. En ook het kostenplaatje klopt.

“Verschillende zaken bepalen de rentabiliteit van dit traject. We zitten met een voor- en natraject en overslag. Hier is dat kostenefficiënt. De afstand en het volume maken het belangrijkste verschil met het wegtransport”, stelt Schepers. “De capaciteit van het schip is niet volledig benut, er kunnen nog 70 extra palletten op. Dus de rentabiliteit kan nog beter. Als je dit vervoer met klassieke vrachtwagens doet, dan heb je vijf vrachtwagens op de weg. Hier verzet één schipper hetzelfde volume. De personeelskosten zijn maar een fractie van het wegvervoer. Al die elementen samen maken dat dit verhaal in de buurt komt van klassiek wegtransport.”

Eerste bescheiden experiment

“Dit is een eerste experiment”, bevestigt Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine. “We willen binnenvaart eens uitproberen, evalueren en dan bekijken hoe we in duurzame logistiek nog veel meer kunnen doen. Ik denk aan het podium, de staalplaten, de containerunits, hekken, enzovoort.”

Een festival opbouwen en afbreken is qua logistiek en planning een huzarenstukje. Letterlijk alles moet naar de festivalweide aan- en afgevoerd worden. Mahassine heeft het nog niet berekend, maar er komen zeker meer dan duizend vrachtwagenbewegingen aan te pas.

“Veel van dat materiaal kan via de binnenvaart tot hier gebracht worden. Dit moeten we bekijken met de leveranciers. In de volgende jaren kan het aandeel van goederentransport via de waterweg nog vergroten”, verwacht Chokri Mahassine.

“Je kan alles op een schip zetten, maar het moet betaalbaar blijven”, vult Marc Schepers aan. “We moeten de goederenstromen goed analyseren en ook de binnenvaart moet innoveren om het vrachtvolume op de waterwegen op te krikken. Het standaardiseren van transporten is bijvoorbeeld een uitdaging waar de binnenvaart voor staat.”

Grootste uitdaging is groeien

Marc Schepers ziet op het water heel wat groeipotentieel voor CityDepot. “Al onze nieuwe en toekomstige depots laten watergebonden stadsdistributie toe. In Hasselt en Genk gaan we bouwmaterialen via het water vervoeren. In Gent voorzien we in een vestiging op het Eiland Zwijnaarde, een van de slagaders van de Vlaamse waterwegen. Ook in Brussel en Antwerpen hebben we watergebonden plannen.”

CityDepot wil tegen eind 2016 actief zijn in minstens twaalf steden in België. In Hasselt heeft het logistieke platform plannen om een nieuw magazijn van 2500 vierkante meter te bouwen aan het Albertkanaal. “Het moet er tegen volgend jaar staan, het gaat om een investering van 1,5 tot 2 miljoen euro. Groeien is onze grootste uitdaging”, aldus Schepers. Bijna vier jaar geleden begon hij aan dit verhaal met één chauffeur. “Tegen het einde van het jaar zullen er 50 mensen op de payroll staan en we werken met nog eens zoveel indirecte contractuelen.”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wist het binnenvaartexperiment te waarderen. “Als minister van Mobiliteit ben ik weg van het water”, bekent Weyts. “Water is een van de lichtpunten in onze mobiliteitsdiscussie. Het water biedt een uitweg. Vergeet niet dat 90 procent van de ondernemingen op minder dan 10 kilometer van een bevaarbare waterweg ligt. Dat biedt een gigantisch potentieel. We hebben dan ook nood aan showcases als dit om meer bedrijven te overtuigen om te kiezen voor de waterweg.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content