Cashforce lonkt naar de VS

NICOLAS CHRISTIAEN "We werven extra mensen aan en investeren nog meer in sales, marketing en distributie." © D. TELEMANS

Cashforce sloot zopas een nieuwe kapitaalronde van 2 miljoen euro af. Daarmee zal de start-up zijn activiteiten uitbreiden en voort internationaliseren.

De nieuwe kapitaalronde werd geleid door Volta Ventures en door Pamica, de persoonlijke investeringsmaatschappij van Michel Akkermans. Twee jaar geleden hadden ze al een miljoen euro in de start-up gepompt.

“Dat geld hebben we gebruikt om ons product en onze klantenbasis uit te bouwen. Een half miljoen per jaar, precies volgens plan. Als Cashforce moeten we toch een beetje onze eigen cash zien te beheren”, lacht CEO Nicolas Christiaen. “We hebben ons cliënteel verdrievoudigd tot ongeveer veertig klanten (onder meer TomTom, Greenyard Foods en Hyundai) en de omzet jaarlijks minstens verdubbeld. Medio 2017 hebben we een kantoor geopend in Nederland, waardoor die markt voor ons op korte tijd groter geworden is dan België.”

De nieuwe kapitaalinjectie was nodig om de activiteiten verder uit te breiden. “We werven extra mensen aan boven op de huidige twintig en investeren nog meer in sales, marketing en distributie”, vertelt Christiaen. “Commercieel willen we voort internationaliseren. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn de twee markten in West-Europa die hoog op ons verlanglijstje staan. Maar we zijn ook van plan nog dit jaar de Amerikaanse markt te betreden.”

Grote bedrijven

Cashforce maakt en commercialiseert software die corporate treasurers en CFO’s meer mogelijkheden biedt in cashflowmanagement en -forecasting. “Cashflow forecasting is de voorbije jaren heel belangrijk geworden bij veel ondernemingen”, zegt Christiaen. “Hoe accurater dat gebeurt, hoe beter de middelen kunnen worden benut.”

De klanten zijn doorgaans grotere ondernemingen met een omzet vanaf 50 miljoen euro. “In Nederland zitten we vooral in het segment van grote bedrijven met een omzet tussen 1 en 10 miljard”, zegt Christiaen. “Maar eigenlijk kunnen wij aan de behoeften van eender welk bedrijf voldoen.”

Om zulke bedrijven te bereiken sluit Cashforce strategische partnerships met internationale banken en grote consultants. “Die banken hebben ook belang bij een directe lijn met hun klanten en een zo efficiënt mogelijk cashflowbeheer via state-of-the-arttechnologie”, zegt Christiaen. “We werken samen met gespecialiseerde adviseurs en interim-CFO’s om de implementatie van de software bij de klanten te versnellen.”

Snel schakelen

“Cashforce onderscheidt zich van de concurrentie door bancaire data te combineren met interne bedrijfsgegevens uit hun ERP-systemen en andere datarijke bronnen”, zegt Christiaen. “Dat bezorgt kasbeheerder een grotere visibiliteit op de cashflow-evolutie, zowel globaal als in detail.” De onderneming ontwikkelt de software zelf in een team van zes à zeven mensen.

Christiaen: “We willen de komende jaren de groei versnellen en zo veel mogelijk treasury hubs (financieringscentra van grote ondernemingen, nvdr) van ons product voorzien. Snel schakelen wordt belangrijk.”

Cashforce is een van de vier bedrijven die de redactie van Trends maandelijks volgt in zijn startersdagboek. Dat verschijnt elk laatste nummer van de maand.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content