Marleen Vaesen (CEO Greenyard): ‘Het moet gebruiksvriendelijker’

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Marleen Vaesen is de vierde genomineerde voor de Manager van het Jaar.

3 vragen aan Marleen Vaesen

Wat is een goede manager voor u?

Vaesen: “Zij of hij kan een visie en een strategie neerzetten, met duidelijke keuzes wat wel en niet wordt gedaan. De manager heeft ook een voorbeeldrol. Ik noem het lead by example. Bovendien moet je de medewerkers kunnen motiveren bij het invoegen van de strategie. Als je medewerkers optimaal kunnen werken, dan ben je goed bezig. Ik kan redelijk goed delegeren (lacht). Kritische zaken – de belangrijkste strategische projecten – volg ik nauwgezet op.”

Wat leerde u bij de grote Amerikaanse voedingsmultinationals?

Vaesen: “Bij Procter & Gamble en Sara Lee/DE lag de focus enorm op de aandacht voor de consument en het inzicht in die consument. Tegelijk moesten we altijd de strategische lijn bewaken. Bij Procter & Gamble deden we dat via summiere verslagen van een pagina. Bij Sara Lee lanceerde ik de koffiepads van Senseo. Eerst in België, later in heel West-Europa. Daar ben ik best trots op. Jammer dat de fabriek van Douwe Egberts in Grimbergen moet sluiten. De koffiemarkt daalt lichtjes en wellicht spelen ook de hoge Belgische loonlasten mee in die beslissing. Maar dat is een interpretatie van een buitenstaander, ik ben niet langer betrokken bij de onderneming.”

Hoe kan de fusie tussen Greenyard Foods, Univeg en Peatinvest renderen?

Vaesen: “We hebben nog een hele weg te gaan, want de fusie is pas één jaar jong. Sinds mijn aanstelling als CEO van Greenyard Foods in november 2012 steeg de beurswaarde van 190 naar 665 miljoen euro. De rebitda groeide voor de fusie flink van 43 naar 63 miljoen euro, en na de fusie naar 136 miljoen euro. Dat zijn heel mooie financiële resultaten. Het aantal werknemers steeg van 2350 naar meer dan 8000. Dat maakt alles veel complexer, maar ik heb inmiddels onze meeste locaties al bezocht.”

CV

1982-1999: Procter & Gamble

1995-1999: marketingdirecteur West-Europa bij Procter & Gamble

1999-2004: algemeen directeur koffie en thee België bij Sara Lee/DE

2004-2011: wereldwijd verantwoordelijke voor Senseo, innovatie en het merkenbeleid van Douwe Egberts bij Sara Lee/DE

November 2012: CEO Greenyard Foods

Greenyard in vier aandachtspunten

Wat doet het bedrijf?

Greenyard is een van de grootste spelers in groenten en fruit in Europa. De onderneming staat voor een groepsomzet van bijna 4 miljard euro en 3 miljoen ton voedingswaar. 89 procent van de omzet gaat naar grootwarenhuizen, het bedrijf levert aan 28 van de grootste 30 ketens in Europa. In eigen land zijn dat onder meer Ahold Delhaize, Aldi, Carrefour en Colruyt. Met een derde van de omzet is Duitsland de grootste markt, België staat voor 11 procent van de omzet. Greenyard is actief in 25 landen.

Vanwaar de keuze?

Trends nomineert Marleen Vaesen voor de manier waarop ze de fusiegroep met ruim 8000 werknemers leidt.

Het markantste feit van het afgelopen jaar

“De fusie van Greenyard Foods met Univeg en Peltracom”, zegt Marleen Vaesen. “We hebben drie zeer verschillende bedrijven samengebracht. Het bestaande Greenyard Foods is een specialist in diepvriesgroenten, conserven en kant-en-klare gerechten. Univeg is een groothandel in groenten en fruit. Peltracom, de kleinste entiteit, is een producent van substraten. Wettelijk, financieel en technisch is de fusie afgerond, maar in de praktijk werken we er verder aan.”

De belangrijkste uitdaging

Greenyard trekt als fusiegroep met een veel breder productenassortiment naar de consument. “De Hoge Gezondheidsraad stelt een gemiddelde consumptie van 550 gram groenten en fruit per dag als norm voor een gezonde levensstijl. De Belg haalt gemiddeld twee derde van dat cijfer. De uitdaging blijft dus de verhoging van die consumptie. Er is nog een enorme organische groei mogelijk. We proberen dat vooral via een verhoging van het gebruiksgemak en almaar diversere verpakkingen en porties. Uit consumentenonderzoek blijkt dat groenten en fruit klaarmaken te veel tijd vergt, te moeilijk is en te veel denkwerk vraagt. Een pizza haal je gewoon uit de koelkast en steek je in de oven. De consument wil wel meer fruit en groenten eten, maar het moet allemaal gebruiksvriendelijker.”

Geconsolideerde omzet: 3,97 miljard euro

Nettowinst: 17 miljoen euro

Ruim 8000 werknemers

Partner Content