Is een gemotoriseerd vakantiehuis enkel weggelegd voor 55-plussers?

© GET
Ad Van Poppel medewerker Trends

Van 2010 tot 2016 is het aantal inschrijvingen van motorhomes en campervans in ons land toegenomen met 52,6 procent, volgens Febiac. Is zo’n gemotoriseerd vakantiehuis enkel weggelegd voor 55-plussers?

Een groeiende markt

Volgens Ignace Coudron – de zaakvoerder van Vanomobil, dat vestigingen heeft in Wevelgem, Tremelo en Hoogstraten – groeit de Belgische markt van de motorhomes met zo’n 10 procent per jaar. Hij verwacht dat het tempo in 2017 wat zal afnemen. “Dat is logisch na zo’n enorme groei”, zegt hij. Dit jaar zijn in het eerste kwartaal 1162 motorhomes ingeschreven, een stijging met 7,8 procent. De positieve evolutie is een Europees fenomeen, met Duitsland als grootste en sterkst groeiende markt. Van januari tot maart 2017 zijn er in Europa 25.881 motorhomes ingeschreven, een stijging met 8,1 procent.

De campervan is in

Vooral de twee extremen, de compacte campervan tot 6 meter en de luxueuze grote motorhomes tot 7,6 meter, doen het uitstekend. Campervans zijn VW-busjes met een opklapbaar dak en bestelwagens zoals de Fiat Ducato, de Citroën Jumper en de Peugeot Boxer met zijschuifdeur. In de carrosserie worden een bed, sanitair, een keukenmeubel en een zitgedeelte ingebouwd. Een goede vijf jaar geleden namen de campervans slechts 10 procent van de markt in, vorig jaar is dat aandeel gestegen naar 30 procent. Louis Van Eyck, de marketingverantwoordelijke bij de marktleider Dicar in Geel: “De campervan is wat kleiner, makkelijker in de stad en wat anoniemer dan de grote witte motorhomes.”

Huren is instappen

Vanomobil en Dicar verkopen en verhuren campers. Dicar verkoopt er per jaar meer dan 1000 en heeft er 30 in de verhuur. Vanomobil zet 600 nieuwe motorhomes per jaar af en 150 op de tweedehandsmarkt. Het bedrijf heeft 100 voertuigen in de verhuur en 1000 huurders per jaar. “De verhuur geeft zuurstof aan de markt. We vinden veel nieuwe klanten via die weg. De mensen kennen het niet en willen er eerst van proeven”, aldus Coudron.

Kopen of huren

Ignace Coudron zegt dat de meeste kopers tussen 45 tot 65 jaar oud zijn. Volgens Louis Van Eyck zijn ze vooral 55-plussers, zeker de kopers van de kleine motorhomes. “Het zijn mensen die met pensioen zijn, meer tijd hebben en ook het geld hebben om een camper aan te schaffen.” De huurdersgroep is jonger. Coudron zegt dat die bij 25 jaar begint, Van Eyck houdt het bij 30 tot 55 jaar. De kopers zijn vooral koppels, terwijl de huurders vooral gezinnen zijn, die een zespersoonsmotorhome nemen.

Lang wachten

Wie een motorhome wil kopen, moet rekenen op een leveringstermijn van zes à acht maanden. Het chassis moet komen van een autoconstructeur, waarna het camperdeel erop of erin wordt gemonteerd. De meeste voertuigen worden ingeschreven in de eerste helft van het jaar. In 2016 was dat 67 procent van het jaartotaal. Elk jaar vindt in oktober Mobicar plaats, het camper- en caravansalon op de Brusselse Heizel. Dan worden veel bestellingen genoteerd met levering in april tot juni, net voor de grote vakantie. Bedrijven als Dicar en Vanomobil hopen de leveringstermijn in te korten door productieloten van de populairste modellen te kopen.

De bekendste merken

Volgens Febiac was McLouis in 2017 het grootste campermerk met 382 inschrijvingen, gevolgd door Chausson (255) en Benimar (230). 491 werden gecatalogiseerd onder de noemer ‘onbekend’. Op de Febiac-lijst komen zo’n 100 merken voor. Fiat is de grootste leverancier van campervans en van chassis van motorhomes. Fiat heeft ook een speciaal Europees Assistance-programma voor campers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content