‘Kom je aan Bavaria, dan kom je aan de familie’

Jan-Renier Swinkels © .
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Twee jaar geleden kocht de Nederlandse brouwer Bavaria zijn Belgische collega Brouwerij Palm. Het familiebedrijf viert in 2019 zijn 300-jarige bestaan en werd in 2015 uitgeroepen tot beste familiebedrijf van de wereld. Een gesprek met Jan-Renier Swinkels, een telg van de zevende generatie en de voorzitter van het directiecomité.

Corry Swinkels is met haar 87 lentes de oudste telg van de familie. Haar huis grenst aan de brouwerij van Bavaria in Lieshout, een dorp bij Eindhoven. In dat huis werden zij en haar veertien zussen en broers van de zesde generatie Swinkels grootgebracht. Corry Swinkels blijft sterk geïnteresseerd in de familiale bedrijfsvoering van de brouwerij. Na de overname van Brouwerij Palm kwam het voltallige personeel, na een rondleiding in de brouwerij in Lieshout, ook bij Corry op bezoek. Ze ontving de werknemers een voor een.

We spraken met Jan-Renier Swinkels, de voorzitter van het directiecomité. De 55-jarige telg van de zevende generatie werkt sinds 1986 in de onderneming.

Wat symboliseert familie voor u?

JAN-RENIER SWINKELS. “Betrokkenheid, trots. We vinden het als familie geweldig dat wij zo’n mooie brouwerij kunnen hebben, en dat wij dingen zoals de overname van Palm kunnen meemaken. Kom niet aan Bavaria, want dan kom je aan de familie. Ik denk dat ik het daarmee het beste formuleer. Het wel en wee van Bavaria ligt de familie enorm nauw aan het hart.”

Wat maakt een familiebedrijf anders?

SWINKELS. “De passie, het denken op de lange termijn, bouwen aan de toekomst. Er staat een heel stabiel en stevig bedrijf.”

Hoe houdt u de familiale band levendig?

SWINKELS. “Dat is heel simpel: er aandacht aan besteden. Er zijn vier generaties in leven. De oudste is tante Corry. De jongste is nog geen jaar. De zevende generatie kreeg het bedrijf in bruikleen voor de volgende generatie. Mijn taak, samen met de andere directieleden, is de brouwerij door te geven aan de achtste generatie. Op die manier houden we het nog jarenlang vol. Daarom bestaan we volgend jaar 300 jaar. Dat is voor de familie en het hele bedrijf fantastisch.”

Hoe gaat u dat 300-jarige bestaan vieren?

SWINKELS. “Daar zijn we nog niet helemaal uit. Maar we gaan het goed vieren.”

Hoeveel mensen van de achtste generatie werken in het bedrijf?

SWINKELS. “Nog geen. De jongste is enkele jaren oud, de oudste is dertig. We praten nu met de directie over wie van hen in het bedrijf zal komen. We willen dat goed geregeld hebben. De kracht van ons bedrijf is dat wij familiale zaken goed regelen.”

Hoe doet u dat?

SWINKELS. “Via een familiecharter. Familiale kwesties zijn goed vastgelegd.”

Wat is de procedure als iemand van de achtste generatie bij Bavaria wil werken?

SWINKELS. “Dat is de familie aan het bespreken. Wie bij het bedrijf wil komen, zal wel altijd een externe ervaring moeten hebben opgedaan”

U hebt dat nooit gedaan.

SWINKELS. “Ik ben in 1986 na mijn studies meteen in het familiebedrijf begonnen. Tijdens mijn studies heb ik in Engeland, de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland gewerkt. Maar het bedrijf en de familie veranderen. We vinden het nu wel verstandig dat de familieleden eerst elders werken. Je kan het bedrijf waar ik 32 jaar geleden startte niet vergelijken met het bedrijf van vandaag.”

Zijn functies voor familieleden beperkt tot bijvoorbeeld managementtaken?

SWINKELS. “Ook daarover discussiëren we. We willen het goed geregeld hebben vooraleer we beginnen.”

Na de overname van Palm hebt u de familie samengeroepen.

SWINKELS. “Nog de dag zelf, dinsdag 10 mei 2016. De familie werd het eerst op de hoogte gebracht. De bekendmaking gebeurde tegelijkertijd in Lieshout en in Steenhuffel, de brouwerij van Palm. Mijn neef Frank, onze voormalige CFO, was in Lieshout. Daar hadden we ‘s morgens de hele familie verzameld. Later werd het personeel ingelicht. Ik was in Steenhuffel. Ik begon met het management, dan de ondernemingsraad en het personeel. Ik zal nooit de woorden vergeten van iemand van de ondernemingsraad in Steenhuffel. ‘Meneer Swinkels, het voelt zoals mijn dochter die gaat trouwen. Ik heb er wat moeite mee. Je geeft ze uit handen, maar ik weet dat het goed zit.’ Dat zal ik nooit vergeten.”

En zit het voorlopig goed?

SWINKELS. “Het zit hartstikke goed. Het is een heel mooi huwelijk. Het goede van de beide bedrijven komt bij elkaar.”

Het directiecomité bestaat uitsluitend uit mensen van de familie Swinkels. Zou een niet-familiale CEO kunnen?

SWINKELS. “Dat kan. Ik ben voorlopig nog niet weg, maar alles is mogelijk. We willen gewoon de goede persoon op de juiste plaats. Dat geldt voor alle functies. Als de familie die niet heeft, moeten we ze elders zoeken.”

Hoe kijkt u naar die andere familiale brouwer AB InBev?

SWINKELS. “Knap. Hoe AB InBev de grootste brouwer van de wereld werd, dat verdient een pluim. Het grote verschil is uiteraard dat wij het bedrijf ook zelf managen. Wij zijn echt actief in het bedrijf. Met broers, neven, nichten, achterneven en achternichten. De AB InBev-families hebben meer een bestuurlijke functie.”

Wat doet Bavaria?


Nederlandse brouwer uit Lieshout (bij Eindhoven)

Brouwerijen in België, Ethiopië en Nederland

Verkoop in meer dan 130 landen

Eigenaar van Brouwerij Palm met merken zoals Brugge Tripel, Cornet, Palm en Rodenbach

Twee mouterijen met 300.000 ton mout

Ook productie van frisdrank, vooral huismerken

Bavaria is in handen van de familie Swinkels, de zevende generatie leidt de onderneming

De kracht van een familaal manifest

In oktober 2015 riepen de zakenschool IMD en de zakenbank Lombard Odier Bavaria uit tot het beste familiebedrijf van de wereld. 23 mensen van de familie werken in de onderneming. Het directiecomité bestaat uit vier neven van de zevende generatie Swinkels. Jan-Renier is de directievoorzitter, Pieter staat aan het hoofd van de marketing, Peer is de verkoopdirecteur en Stijn is de directeur voor de ontwikkeling van nieuwe activiteiten.


Ook het jaarverslag benadrukt het familiale karakter, met onder meer een familiaal manifest. “We willen als familiebedrijf de brouwerij mooier doorgeven dan ze nu is. We zijn de familie Swinkels. We zijn nieuwsgierige bierbrouwers. Bier en brouwen zitten in onze genen. We lopen voorop, we varen onze eigen koers, we gaan de wereld in, we zetten door. Deze eigenschappen geven zich als vanzelf door. Daarom durven we meer. Samen. Wat er ook gebeurt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content