Brouwerij Haacht trekt naar Canada

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Brouwerij Haacht koopt een brouwer in Canada. De internationale expansie van de Belgische brouwer komt hopeloos te laat, want de kaarten van de internationale bierwereld werden gelegd door die andere Belgische brouwer, AB InBev. Bij Brouwerij Haacht staat nog steeds Frédéric Van der Kelen aan het roer, 83 jaar oud.

Brouwerij Haacht, bekend van bieren als Ommegang, Primus en Tongerlo, wil met zijn bieren voet aan wal krijgen in Noord-Amerika en neemt daarom de Canadese Microbrasserie de l’Île d’Orléans over. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt, maar brouwerij Haacht financiert de deal met eigen middelen. Dat bericht De Tijd vrijdag.

Brouwerij Haacht wil zijn bieren zo lanceren in Noord-Amerika. “Via importeurs lukte het niet goed”, zegt topman Frédéric van der Kelen. “Zelfs als de overname een catastrofe wordt, dan heeft dat nog geen zware gevolgen voor onze financiën.”

De sprong naar Canada is volgens De Tijd opmerkelijk. Brouwerij Haacht moest het tot dusver vooral hebben van Frankrijk en Nederland, naast thuismarkt België. Microbrasserie de l’Île d’Orléans is met een jaarproductie van zowat 3000 hectoliter nog relatief klein, erkent van der Kelen. “We zullen de capaciteit zo snel mogelijk verdubbelen en de brouwerij moderniseren om de kwaliteit te verbeteren.” Het is niet de bedoeling bieren van Microbrasserie de l’Île d’Orléans – met namen als Abel Turcault – in ons land te lanceren.

Mediaschuwe grijsaard

Frédéric Van der Kelen (°28/6/33) is met zijn 83 lentes nog steeds de gedelegeerd bestuurder van de beursgenoteerde Brouwerij Haacht. Tijdens de algemene vergadering van 2012 werd zijn mandaat nog eens voor zes jaar verlengd, tot in 2018.

De mediaschuwe Van der Kelen – pas de jongste jaren duiken er enkele foto’s op van de gedelegeerd bestuurder – staat sinds 1968 aan het roer van de brouwer, die jaarlijks ruim één miljoen hectoliter produceert. Hij is de derde generatie van het familiebedrijf op de grens met Boortmeerbeek, dat in 1898 werd opgericht. Zoon Boudewijn is marketingdirecteur, maar de patriarch kan maar geen afstand nemen van de operationele functies.

Brouwerij Haacht miste dan ook de hele consolidering van de voorbije drie decennia in de bierwereld. De onderneming blijft nog vooral actief in eigen land. En de brouwer klaagt vooral over de neergang in eigen land – de Belg drinkt al decennia almaar minder pils. Bovendien daalt de verkoop in de horeca sterker dan in de winkels, en Brouwerij Haacht verkoopt een groter volume in de cafés. De brouwer klaagt over de steeds hogere kortingen die cafés willen in een markt die onder druk staat. En: “De invoering van de gereglementeerde kassa in de horeca sinds januari 2016 zal onze omzet in de binnenlandse horeca negatief beïnvloeden”, moppert het jaarverslag 2015.

In de eerste helft van 2016 verkocht Brouwerij Haacht bijna 8 procent minder bier in de Belgische horeca. De onderneming gaat er wel op vooruit in het winkelsegment.

Meneer Van der Kelen, zoals hij door zijn medewerkers eerbiedig wordt genoemd, wordt in het eigen bedrijf nog op handen gedragen. Maar de patriarch weigerde ook steevast een verkoop. Nu is er dus die overname in Canada.

Maar ook het voormalige Interbrew was in 1987 slechts een kleine, vrij onbeduidende, Belgische speler. De familiale aandeelhouders kozen voor een internationalisering, want de eigen Belgische markt bleek onvoldoende. Bovendien bleken de familiale aandeelhouders bereid tot een verwatering van hun aandelenbelang, en ze trokken zich terug uit de operationele functies. Vandaag is AB InBev het onbedreigde en met ruime voorsprong wereldwijde nummer één. En bovendien marktleider in Canada. Labatt werd al in de zomer van 1995 gekocht, en betekende de definitieve internationalisering voor het toenmalige Interbrew.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content