De onderhandelingen tussen directie en pilotenbonden bij Brussels Airlines zijn woensdag rond 19.00 uur nog steeds aan de gang. Na 9 uur vergaderen is er nog geen doorbraak.

Er werden de voorbije uren wel voorstellen uitgewisseld - op een voorstel van de directie volgde een tegenvoorstel van de bonden -, maar de standpunten liggen nog een heel eind uit elkaar, zo valt te horen. Sinds 14.00 uur is een sociaal bemiddelaar bij de gesprekken aanwezig.

Aan vakbondszijde luidt het dat de onderhandelingen in een 'cruciale fase' zitten, waarin duidelijk zal worden of er nog een basis is om voort te spreken, of dat het meer in de richting gaat van een breuk. In dat laatste geval behoort een nieuwe stakingsdag, op zijn vroegst volgende week, tot de mogelijkheden.

Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, kwam rond 17 uur aan op de hoofdzetel. Hij bleef op de vlakte over het verloop van de gesprekken, maar liet weten dat 'een staking nooit goed is voor de reputatie van een bedrijf'.

De piloten van Brussels Airlines staakten woensdag - zoals eerder aangekondigd - voor de tweede keer deze week. Net als maandag werd daardoor drie kwart van de vluchten geannuleerd, waardoor ongeveer 220 vluchten geschrapt werden.

'Stewardessen en stewards zitten op hun tandvlees'

Een eventueel akkoord tussen directie en piloten betekent niet noodzakelijk het einde van de sociale onrust bij Brussels Airlines.

Ook de 'cabin crew', dat zijn de stewardessen en stewards, laten weten dat ze 'genoeg gegeven' hebben en dat het tijd is dat ze meer 'waardering en respect' krijgen. Dat staat in een open brief die woensdag door de christelijke bediendebond LBC-NVK werd verspreid.

"Wij zijn doodop en zitten op ons tandvlees", vatten de schrijvers samen. Ze vragen leefbaar werk, een beter evenwicht tussen het werk en het privéleven, en garanties dat hun koopkracht behouden blijft. Een pleidooi dat redelijk gelijkloopt met waarvoor de piloten deze week twee dagen staken.

In de open brief wordt ook verwezen naar het grondpersoneel. Ook die mensen verdienen aandacht, klinkt het, 'want hun jobs zijn het sterkst bedreigd door de integratie van Brussels Airlines in de Eurowings Group'.