Kurt De Cat

‘Sociale fraude helpt transportbedrijven niet’

“Een harde aanpak van de sociale fraude is een sterk signaal voor de vele bonafide transportbedrijven in ons land”, zegt Trends-redacteur Kurt De Cat.

In een internationaal onderzoek naar sociale fraude in de transportsector vonden vandaag huiszoekingen plaats in België, Luxemburg, Roemenië en Slovakije. Volgens het federaal parket zijn bij de huiszoekingen bij de logistieke groep Jost International – een van de grootste transportbedrijven in ons land met hoofdzetel in Luxemburg – vier personen opgepakt. Jost wordt genoemd in een zaak rond sociale dumping. De Belgische sociale zekerheid zou meer dan 55 miljoen euro zijn misgelopen door het inzetten van nepfirma’s en buitenlandse chauffeurs. In een persmededeling ontkent Jost alle beschuldigingen.

De Belgische transportsector zit al verscheidene jaren in de hoek waar de klappen vallen. Voor internationale transporten, waar een transporteur alleen het verschil kan maken met een zo laag mogelijke prijs, zijn de Belgische beroepschauffeurs te duur. In de arbeidsintensieve transportsector maken de loonkosten een derde van de totale kosten van een rit uit. Door onze hoge loonkosten worden de Belgische vrachtwagenchauffeurs uit de internationale markt geprezen.

Sociale fraude helpt transportbedrijven niet

Dat Belgische transportbedrijven die op internationaal actief willen blijven, echte bedrijven oprichten in Oost-Europa, is niet per definitie problematisch. Alleen moet iedereen het spel correct spelen. Een harde aanpak van sociale fraude is ook een sterk signaal voor de vele bonafide transportbedrijven in ons land. Als Belgische transporteurs alleen internationaal kunnen concurreren door te frauderen en sociale dumping te organiseren, kun je je afvragen of het niet slimmer is zich als Belgische speler te concentreren op activiteiten waar hij met een dure Belgische chauffeur wel het verschil kan maken.

De verhalen over sociale fraude helpen ook niet om talent aan te trekken. Vrachtwagenchauffeur is al een knelpuntberoep, en ook in een halfautomatische truck zal er nog een bestuurder aanwezig moeten zijn. De sector doet heel wat inspanningen om de instroom van nieuwe chauffeurs aan te zwengelen. De vraag is of die zullen renderen, zolang de sector worstelt met mistoestanden bij enkele rotte appels.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content