Showpad neemt Amerikaanse sectorgenoot Learncore over voor 50 miljoen dollar

Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten © Thomas Sweertvaegher
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Showpad koopt Learncore, een aanbieder van onlinesoftware om verkopers te trainen. Daarvoor was 28 miljoen euro extra kapitaal nodig, maar voor oprichters Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere is dat bijna bijzaak. “We hebben als eerste een totaalaanbod om verkoop- en marketingteams te ondersteunen.”

In januari presenteerden Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere hun strategie nog in een astronautenpak aan het team in Florida, om te onderstrepen dat Showpad als een raket moest blijven doorgaan. Over drie à vier jaar wil het 100 miljoen dollar recurrente omzet halen en wereldwijd een van de leidende bedrijven blijven in de snelgroeiende markt in sales enablement.

Het Gentse softwarebedrijf bouwde een mobiele applicatie voor verkooppresentaties al uit tot een geavanceerd platform om verkoop- en marketingteams te ondersteunen. Het platform heeft meer dan 1000 klanten, waaronder grote bedrijven zoals Xerox, Johnson & Johnson en BNP Paribas Fortis. Nu versterkt Showpad dat aanbod met de overname van Learncore, onlinesoftware om verkopers te trainen.

‘Dat de aandeelhouders extra geld op tafel leggen, is het beste bewijs dat ze in de overname geloven’

Het bedrijf moest daarvoor diep in de buidel tasten. Showpad betaalt 50 miljoen dollar om Learncore volledig over te nemen. “Het is een zeer grote overname voor ons”, zegt Bouten. “Om ze goed te kunnen financieren wordt ze gecombineerd met een kapitaalronde van 33 miljoen dollar bij Insight Ventures en Dawn Capital (de grootaandeelhouders, nvdr) en met de uitgifte van nieuwe aandelen voor de oprichters van Learncore.”

“We waren al meer dan een jaar met hen aan praten, maar ze hapten pas na ons derde bod toe. Wij wilden Learncore absoluut hebben, om het eerste totaalaanbod te hebben in sales enablement. Er zijn nog spelers met oplossingen om gemakkelijk verkooppresentaties te delen, maar Showpad is de enige die nu ook een tool kan aanbieden om verkopers te coachen. Onze missie is bedrijven de beste verkoopervaring te doen geven aan hun klanten. Naast de juiste en meest effectieve content, onze oorspronkelijke focus, is de opleiding van de verkoper cruciaal. Learncore is een van de nieuwe topbedrijven in die branche.”

‘Zelfs als Showpad dit jaar geen nieuwe klanten tekent, zal het nog met 30 procent groeien omdat de klanten meer besteden’

Zulke online trainingsmogelijkheden zitten ook in het pakket van grotere softwarebedrijven zoals Salesforce, maar medeoprichter en chief product officer Louis Jonckheere gelooft in het potentieel van het Learncore. “Grotere spelers hebben vaak een gelijkaardige tool. Maar die is nooit zo goed uitgebouwd als bij Learncore, dat volledig focust op onlinecoaching en -feedback, met succes. Het draait een mooie omzet en heeft een positieve cashflow. Net zoals Showpad is het software-as-a-service (software met een abonnementsformule, nvdr).”

“Bedrijven willen waar voor hun geld en dan komen ze bij de allerbeste aanbieder uit. Bovendien zullen klanten de coaching in Learncore kunnen onderbouwen met de data over het verkoopproces uit Showpad. Er zijn al gemeenschappelijke klanten. De integratie gebeurt stapsgewijs. Op termijn wordt het één geheel. Voor het commerciële luik hebben bedrijven drie soorten software nodig. Ten eerste een crm-systeem, een database met klantenrelaties. Daarnaast gebruiken ze marketingsoftware om gericht en op grote schaal hun boodschap te verspreiden. Ten slotte hebben ze een platform nodig om de beste verkoopervaring te garanderen, waar wij ons positioneren.”

Veel groeipotentieel

Bouten en Jonckheere willen met de overname ook de groei van Showpad op peil houden. De doelstelling van 100 miljoen recurrente omzet over drie à vier jaar houden ze aan. “In 2017 kwamen we uit op 30 miljoen dollar en eind dit jaar willen we boven 50 miljoen komen”, zegt Bouten.

‘Tegen het jaareinde gaan we naar 400 medewerkers, dat is een klein dorp waarvoor we verantwoordelijk zijn’

“De inkomsten van Showpad gaan dit jaar wellicht met 17 miljoen dollar groeien en dan is er nog de extra omzet door de overname. Showpad maakt geen winst en dat zal nog lang zo blijven, omdat er nog zoveel groeipotentieel is. Daarom geven we veel geld uit om nieuwe klanten te werven. Ook omdat we weten dat dat rendeert op de lange termijn. Zelfs als Showpad dit jaar geen nieuwe klanten tekent, zal het nog met 30 procent groeien omdat de klanten meer besteden.”

Showpad moet ook zo agressief blijven groeien omwille van de concurrentie. “De grootste concurrent is Seismic. Het is wat groter dan ons, maar wij groeien sneller. We hebben allebei ongeveer even veel kapitaal opgehaald en het deed onlangs ook een grote overname. Maar dat was een wat een oudere speler, vooral om de klantenportefeuille wat uit te breiden. Wij deden een overname om ons product te versterken”, vertelt Bouten.

Andere stress

“We hoeven ook niet te vrezen voor een prijzenslag”, vult Jonckheere aan. “Omdat we ons product snel en voortdurend blijven verbeteren. Dat de aandeelhouders extra geld op tafel leggen, is het beste bewijs dat ze in onze strategie en in de overname geloven.”

‘We willen ons niet comfortabel voelen’

“Pieterjan en ik hebben de voorbije jaren ook een managementteam uitgebouwd om zo’n grote overname aan te kunnen. Dit is een veel leukere fase dan de opstart. We hebben de middelen om onze visie uit te voeren, overnames te doen en grote teams uit te bouwen. Maar we willen ons niet comfortabel voelen. Bij iedereen die we aanwerven willen we diezelfde sense of urgency voelen, want Showpad is nog een start-up. We maken verlies, we moeten snel blijven groeien en de concurrentie is moordend. En als die motivatie een onderdeel is van onze bedrijfscultuur, dan gaan we niet op onze lauweren rusten als de omzet een half miljard bedraagt.”

“Vroeger hadden we stress omdat we niet wisten of we aan het einde van de maand gingen rondkomen”, vertelt Bouten. “Nu is de stress anders. De komende jaren gaan we wellicht harder werken dan ooit, terwijl we al een hele intensieve rit achter de rug hebben. Met Learncore komen er vijftig medewerkers bij. We zijn nu met 350, van wie 100 in de Verenigde Staten. Tegen het jaareinde gaan we naar 400, dat is een klein dorp waarvoor we verantwoordelijk zijn.”

‘Bijna iedereen raadde ons aan te verkopen’

Bouten en Jonckheere hebben twee jaar geleden een aantrekkelijk overnamebod gekregen. “Het was enkele maanden voor we 50 miljoen ophaalden”, zegt Pieterjan Bouten. “Het bedrag was zo hoog dat we er een week van wakker hebben gelegen. Zo’n bod neerleggen en in de plaats geld ophalen, betekende dat we weer voor zware jaren stonden. Daarom hebben we ook lang gediscussieerd met onze families en met elkaar. Voor alle duidelijkheid, we vinden dit nog altijd zeer leuk en hebben het gevoel dat we ook nog veel kunnen groeien als ondernemer.”

“Bijna iedereen raadde ons aan te verkopen”, pikt Jonckheere in. “Maar we hebben nog veel ambitie. Onze investeerders steunden ons ook. Een van hen vroeg of we zeker waren dat we dat jaar (2016, red.) met 100 procent zouden groeien. Toen we dat bevestigden, zei hij laconiek: ‘Wel, dan ben je volgend jaar dubbel zoveel waard.'”

Het duo verwacht dat de overname-aanbiedingen nu even zullen stilvallen. “Het aantal bedrijven dat ons kan kopen, wordt steeds kleiner door onze grotere omzet”, verklaart Bouten. “De grote spelers Oracle, SAP en Salesforce wachten liever af tot bedrijven zoals het onze de kaap van de 100 miljoen euro recurrente omzet halen en het vaststaat dat er een mooie markt is voor het product. Die luwte stoort ons niet. Integendeel, we willen nul komma nul procent van onze tijd bezig zijn met een exit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content