Paul-Emmanuel Vanreusel (Vanreusel Snacks) zoekt nieuwe medeaandeelhouder

© JENS CLAESSENS
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

In drie generaties werd Vanreusel uit Hamont de marktleider in vleeswaren voor Belgische frituren. De familiale onderneming, die wordt geleid door Paul-Emmanuel Vanreusel, wil blijven groeien met de hulp van een externe aandeelhouder.

Bitterballen, frikandellen, cervela’s, gehaktballen, kroketten, satés, curryworsten. Al die frituurproducten worden geleverd door de familiale onderneming Vanreusel uit het Limburgse Hamont. “Vanreusel is een monument”, vindt Bernard Lefèvre, de voorzitter van Navefri, de Belgische vereniging van frituuruitbaters.

“Alle familieleden hebben een persoonlijke band met de frituuruitbaters. Ook hun ouders hadden dat. Ze zijn al generaties vergroeid met die frituuruitbaters, en ze kennen hun ouders en grootouders.”

Respect voor de frituur

“Wat ons onderscheidt van de concurrenten? Onze familiale bedrijfscultuur”, zegt gedelegeerd bestuurder Paul-Emmanuel Vanreusel. “En onze jarenlange relatie met de groothandelaars en de frituuruitbaters.” De onderneming werd twee jaar geleden omgedoopt van nv Vanreusel Snacks in nv Beltaste.

“Ook onze vertegenwoordigers hebben die heel stabiele relaties met de frituuruitbaters, over de generaties heen. We creëerden een hechte band met die mensen.” Het leidde tot een marktaandeel van ruim 40 procent in de 4500 frituren in België.

Toegankelijkheid loopt als een rode draad door de onderneming. Dat mag wat verbazen, want in de media komt de gedelegeerd bestuurder slechts zeer zelden aan het woord.

“Ze leven in de schaduw. Paul-Emmanuel is geen flapuit”, merkt Bernard Lefèvre op.

“Een heel voorzichtig man, met veel respect, zelfs voor de kleinste frituur. Hij zal nog eerder gauw-gauw aan frituur ‘t Hoekske gaan leveren als daar twee dozen met curryworsten tekort zijn, dan dat hij een journalist van Trends te woord zou staan. Soms staat het bedrijf op een horecabeurs. Je ziet dan geen verschil zien tussen de directie en de vertegenwoordigers.”

Nu er gesprekken lopen over de intrede van een externe aandeelhouder, moet Paul-Emmanuel Vanreusel wel uit de schaduw komen. “Iemand heeft gelekt. We hadden dat liever niet gehad”, zegt hij.

“Maar we willen blijven groeien met onze onderneming. Via een externe aandeelhouder kunnen we een deel van de familiale aandeelhouders uitkopen, en daarnaast overnames doen in onze sector. Het is niet de bedoeling dat we de onderneming volledig verkopen.”

Paul-Emmanuel Vanreusel werkt al 21 jaar in de onderneming. De econoom startte in 1995 op de boekhouding van de hamburgerketen Quick. Eind 1996 stapte hij al in het familiebedrijf.

Hij deed hr en de financiële controle, en was zeven jaar verkoopdirecteur voor Nederland. Vanaf 2007 werd hij financieel directeur, en in 2010 gedelegeerd bestuurder.

“Je rolt vanzelf in het familiebedrijf. Het werd me met de paplepel ingegeven. Ook mijn studie was erop gericht. Werken voor het familiebedrijf geeft trots. Je wilt meebouwen aan de familiale onderneming.”

Het verschil maken

Er werken vier familieleden bij de nv Beltaste. Paul-Emmanuel, de neven Roel (43) en Bart (37), en oom Theo (66).

“Paul-Emmanuel is erin gerold als de slimste van de familie”, weet Kurt Meers, journalist van het financieel-economische tijdschrift Made in Limburg.

“Hij benadert de onderneming op een academische manier en hanteert aangeleerde managementtechnieken. Hij is dus veel minder een ondernemer pur sang die op buikgevoel oordeelt.”

Ook vakbondsman Dirk Verhaegen van het ACV merkt die wat intellectuelere kant. “De ouders hebben het bedrijf groot gemaakt, de zonen hebben wat meer gestudeerd. Maar de onderneming blijft groeien, het is een bedrijf dat supergoed boert. Zoals vele familiebedrijven moesten ze met de vakbonden aanvankelijk leren omgaan. Dat vraagt soms wat geduld. Maar vandaag is er sociaal overleg, de goede wil is aanwezig.”

Paul-Emmanuel Vanreusel formuleert dat liever nog positiever. “Een van onze kernwaarden luidt: we moeten het samen doen. Dus samen met onze werknemers. De mensen maken het verschil.”

De potentiële externe aandeelhouder krijgt alvast een kerngezond bedrijf. De consoliderende holding nv Tripl haalde in 2016 een omzet van 48 miljoen euro, en een bedrijfsresultaat van bijna 9 miljoen euro. En dat met een solvabiliteit van bijna twee derde van het balanstotaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content