Merken gebruiken steeds meer RFID-tags: radiogolven voor elke sector

DAVID DE WEVER "We kunnen nog veel richtingen uit met de RFID-technologie." © W. KEMPENAERS
Dimitri Dewever medewerker Trends

RFID-chips worden voor veel meer gebruikt dan diefstalbeveiliging voor winkelartikelen. Lokalisatie, identificatie, betalingen, toegangsbewijzen of data-analyse, de toepassingsmogelijkheden zijn legio.

Decathlon was vorig jaar een van de eerste winkelketens in ons land die zo goed als al haar producten uitrustte met zelfontwikkelde radiofrequentie-identificatietags (RFID). Dat zijn chips zonder batterij, die vanop korte afstanden kunnen worden gelezen. Ze zijn goed voor zowat 80 procent van de RFID-markt. Bij zijn eigen merken verwerkt Decathlon de chip in de goederen tijdens het productieproces.

Producten van andere merken krijgen manueel een tag in de winkel. Dankzij die chips behoudt de keten een duidelijk overzicht van de voorraden in elke vestiging. Ook het afrekenen verloopt sneller, want de meeste items worden automatisch, vanuit het winkelmandje, aan de kassa gedetecteerd.

Jaar na jaar zien we de omzet van onze RFID-business met 30 tot 50 procent stijgen

Ook andere modeketens zoals JBC, Zara en E5-Mode gebruiken vergelijkbare RFID-technologie. Daardoor zijn de productievolumes van zogenaamde passieve RFID-tags gestegen. De productieprijs van de tags is per stuk flink gedaald.

Ook de productie van de duurdere actieve tags die wel een batterij hebben, goed voor 10 procent van de markt, stijgt. Net als op NFC-technologie ( near-field communication) gebaseerde afgeleide toepassingen, de resterende 10 procent van de markt.

Aucxis uit Stekene houdt zich al meer dan tien jaar bezig met de ontwikkeling en de productie van RFID-oplossingen. Daarmee vervult het bedrijf een pioniersrol in ons land. “Jaar na jaar zien we de omzet van onze RFID-business met 30 tot 50 procent stijgen”, vertelt Jason Scrivens, businessunitmanager RFID bij Aucxis.

“We waren er al vrij vroeg van overtuigd dat dit de toekomst zou worden. Alles begon voor ons in 2007, bij de internationale veilingwereld. In die sector gaan heel wat herbruikbare verpakkingen om. Denk aan rolcontainers bij bloemenveilingen, kratten bij visveilingen, palletboxen bij fruit- en groenteveilingen. Dankzij onze RFID-oplossingen kunnen alle logistieke bewegingen van die verpakkingen én de inhoud ervan op de voet gevolgd worden. Daardoor verloopt de logistiek sneller en efficiënter.”

Maatwerk

Het was voor Aucxis een logische volgende stap die technologie ook voor andere toepassingen te gebruiken. “Daar hebben we ons de voorbije zeven jaar op toegelegd”, gaat Jason Scrivens door. “Intussen draaien we meer omzet met RFID-technologie buiten, dan in de veilingsector.” Het bedrijf biedt de technologie onder meer aan verhuurbedrijven aan die verhuisbenodigdheden, audio- en videotoestellen of meubilair verhuren. “We hebben ook oplossingen voor de zorg- en de farmaceutische sector. Denk aan het traceren van patiënten (via polsbandjes, nvdr), materiaal, medicijnen en implantaten”, zegt Jason Scrivens. “En voor sommige klanten uit de farmasector werkten we toegangssystemen uit, zodat bijvoorbeeld alleen bevoegd personeel toegang krijgt tot bepaalde locaties.”

Auxcis is ook steeds vaker actief in de transport- en logistieke sector, weet Jason Scrivens. “Voor een klant die gespecialiseerd is in het plaatsen van betonnen veiligheidsblokken, die het verkeer bij wegenwerken in goede banen leiden, hebben we iets ontwikkeld om elk blok snel te kunnen identificeren en te lokaliseren. Zo krijgt de klant een duidelijk overzicht op het aantal blokken dat in gebruik is, en hoeveel er nog beschikbaar zijn voor nieuwe opdrachten. Voor een andere grote Europese klant, die gespecialiseerd is in de productie en het transport van diepvriesgroenten en -fruit, ontwikkelden we een systeem waarmee ze hun containers kunnen traceren.”

Voor de klant is het belangrijk altijd perfect te weten waar die containers zich bevinden, en of ze na de oogst ook effectief weer het magazijn hebben bereikt. Het zijn stuk voor stuk maatoplossingen, waar ook steeds afzonderlijk onderzoek en ontwikkeling bij komt kijken. “We ontdekken nog voortdurend nieuwe toepassingsmogelijkheden met de RFID-technologie. Momenteel is bijvoorbeeld de retailsector aan het boomen. We zijn enkele grote projecten aan het opstarten voor grote merken”, zegt Jason Scrivens.

Festivalbandjes met chips

De Antwerpse start-up PlayPass, eind 2017 verkozen tot Beloftevolle Onderneming van het Jaar in een enquête georganiseerd door EY, specialiseert zich sinds enkele jaren in slimme polsbandjes. De geïntegreerde chip verleent bezoekers toegang tot voetbalwedstrijden en festivals, en maakt het ook mogelijk contactloos te betalen. Persoonlijke identificatiegegevens en het consumptiegedrag van elke bezoeker zorgt voor een ongeziene hoeveelheid bruikbare informatie voor organisatoren en sponsors. Dat laatste wordt een steeds grotere focus, weet PlayPass-medeprichter David De Wever.


“Met die gegevens kunnen we organisatoren mee ondersteunen, zodat ze hun evenementen kunnen optimaliseren. Niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor het personeel. Hoeveel mensen staan achter de bar, hoeveel mensen moeten waar aanwezig zijn, dat soort zaken. Aan bezoekerszijde kunnen we dan weer persoonlijkere ervaringen geven, afhankelijk van bijvoorbeeld de leeftijd en het persoonlijke profiel van de drager van het bandje.”


“In de toekomst zullen RFID-toepassingen volgens mij ook steeds vaker gecombineerd worden met andere technologieën, zoals NFC”, zegt De Wever. “Ik denk bijvoorbeeld aan beurzen, waar kan worden achterhaald welk parcours bezoekers afleggen, aan welke stand ze de meeste tijd spenderen en welke merken en producten ze het interessantst vinden. Met hetzelfde bandje kunnen bezoekers betalen voor een consumptie in het restaurant, de parking, enzovoort. We kunnen nog zoveel richtingen uit met deze innovatie. De wereldmarkt explodeert.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content