Kinepolis dankt groei aan buitenlandse bioscopen

© /

Bioscoopgroep Kinepolis heeft tijdens de eerste helft van dit jaar het bezoekersaantal zien toenemen, maar niet in België.

Bioscoopgroep Kinepolis heeft tijdens het eerste halfjaar 2016 het bezoekersaantal zien toenemen met bijna 15 procent, tot 11,2 miljoen. De toename is hoofdzakelijk te danken aan de overnames en nieuwe bioscopen in Nederland, Frankrijk en Luxemburg.

Zonder die expansie bleef het aantal bezoekers ongeveer stabiel, meldt Kinepolis donderdag voorbeurs.

De opbrengsten uit de verkoop van tickets, dranken en snacks namen in het eerste halfjaar toe met 15,9 procent en stegen dus sterker dan het bezoekcijfer. De totale opbrengsten klommen 13,9 procent hoger tot 148,3 miljoen euro.

De courante ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg met 10,4 procent, tot 39,6 miljoen euro. De netto courante winst daalde met 7,3 procent tot 14,0 miljoen door. Dat wijt Kinepolis aan meer afschrijvingen en een sterke stijging van de belastingvoet na het besluit van de Europese Commissie omtrent de Belgische fiscale rulings met betrekking tot overwinst (EPR).

Kinepolis rapporteert een sterk eerste kwartaal, met onder meer ‘Star Wars Episode VII: The Force Awakens’, ‘Deadpool’ en ‘The Revenant’. Het tweede kwartaal was volgens de bioscoopgroep veeleer zwak, ‘door een minder succesvol lokaal en internationaal filmaanbod, zeker in vergelijking met de topfilms ‘The Fast and Furious 7’ en ‘Jurassic World’ in dezelfde periode het jaar voordien”.

Ook de impact van het Europees kampioenschap voetbal speelde volgens Kinepolis een rol in de mindere resultaten van het tweede kwartaal, maar over de mogelijke gevolgen van de terreurdreiging wordt niets bericht. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content